Czytanie ze zrozumieniem

Klasa I
Test nr 1
Lilka i Ela to lalki Pauliny.  Lilka ma kucyki. Ela ma kok.

1.      Kto ma lalki?
Paulina   Ela   Lilka
2.      Kto ma kucyki?
Paulina   Ela   Lilka
3.      Kto ma kok?
Paulina   Ela   Lilka
4.      Ile lal ma Paulina?
1       2       3
5.      Lilka ma ……………….
6.      Ela ma ………………….
Test 2
Pimpek i Łatek to kotki Łucji.  Pimpek ma piłkę. Łatek ma motek.

1.      Kto ma kotki?
Pimpek   Łatek   Łucja
2.      Co ma Pimpek?
piłkę  motek   kotka
3.      Co ma Łatek?
piłkę  motek   kotka
4.      Ile kotków ma Łucja?
1       2       3
5.      Pimpek ma ……………….
6.      Łatek ma ………………….

Test 3

Wiktor buduje robota. Waldek robi pajacyka. Franek maluje kwiaty.

1.    Kto buduje robota?
…………………………………………………………………………………………………………………………….....................................................................................................................................................................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................ 
.................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
2.    Co maluje Franek?
…………………………………………………………………………………………………………………………….....................................................................................................................................................................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................ 
.................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
3.    Co robi Waldek?
…………………………………………………………………………………………………………………………….....................................................................................................................................................................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................ 
.................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
4.    Imiona chłopców:
…………………………………………………………………………………………………………………………….....................................................................................................................................................................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................ 
.................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
5.    Twoje imię i nazwisko:
…………………………………………………………………………………………………………………………….....................................................................................................................................................................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................ 
.................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................



Test nr 1


.......................................................................................... Imię i nazwisko

1. Która definicja drzewa jest prawdziwa? 
a/ Drzewo zbudowane jest z dwóch części: nadziemnej i podziemnej. W podziemnej części drzewa znajdują się korzenie, a nadziemnej zaś kilka zdrewniałych łodyg pokrytych korą, z których wyrastają liście, kwiaty i owoce.
b/ Drzewo zbudowane jest z dwóch części: podziemnej i nadziemnej. W części podziemnej znajdują się korzenie, w nadziemnej zaś można wyróżnić: pień oraz koronę drzewa, w skład której wchodzą konary, gałęzie, liście, kwiaty, owoce.
c/ Drzewo jest rośliną zielną zbudowaną z dwóch części: podziemnej i nadziemnej. W części podziemnej znajdują się korzenie, w części nadziemnej łodyga, liście, kwiaty i owoce.
2. Drzewami są:
a/ porzeczka, agrest, poziomka
b/ róża, sosna, truskawka
c/ jabłoń, dąb, brzoza
3. Drzewami owocowymi są: 
a/ jabłoń grusza śliwa
b/ sosna, świerk, jodła
c/ dąb, kasztanowiec, buk
4. Malina jest: 
a/ drzewem
b/ rośliną zielną
c/ krzewem
5. Na gruszy będziesz szukać : 
a/ kasztanów
b/ gruszek
c/ orzechów
6. Zaznacz zestaw roślin, w którym są tylko owoce: 
a/ pomidor, marchew, jabłko
b/ cebula, truskawka, poziomka
c/ śliwka, wiśnia, agrest
7. Węgierka to gatunek: 
a/ śliwy
b/ jabłoni
c/gruszy
8. W sadzie nie rosną: 
a/ jabłonie
b/ grusze
c/ topole
9. Drzewa owocowe w naszych sadach są drzewami: 
a/ wyłącznie iglastymi
b/ liściastymi
c/ iglastymi i liściastymi

TEST nr 2 

...........................................................................................................
Imię i nazwisko

1. Przeczytaj uważnie tekst i odpowiedz na pytania zaznaczając jedną, prawidłową odpowiedź.
Ryby 
Ryby są zwierzętami żyjącymi w wodzie, dlatego tlen pobierają z wody i oddychają skrzelami. W niemal wszystkich wodach na Ziemi żyje ich kilkadziesiąt tysięcy. W zależności od tego, w jakiej żyją wodzie, dzielimy je na słodkowodne i słonowodne. Ryby słodkowodne żyją w jeziorach, rzekach i stawach (np. lin, szczupak, okoń), zaś słonowodne w morzach i oceanach (dorsz, śledź, morszczuk). 
Budowa ryby ułatwia jej poruszanie się w wodzie. Dlatego też większość z nich ma kształt opływowy, a ich ciało pokryte jest łuskami. Łuski pełnią rolę ochronną. Większość ryb ma dobry wzrok i węch. Ryby nie mają powiek. Woda nawilża i oczyszcza im oczy. 
Ryby składają w wodzie jaja, które nazywają się ikrą. Nie opiekują się swoim potomstwem. Są najbardziej bojaźliwe ze wszystkich zwierząt. Nic dziwnego, mają wielu naturalnych wrogów. 
Możemy podzielić ryby na trzy rodzaje: roślinożerne, wszystkożerne i drapieżne. Ryby roślinożerne – to te, które żywią się roślinami i korzeniami (karp, płotka). Te, które zjadają wszystko, co znajdą w wodzie (ikrę, opadłe na wodę owady, glony, larwy owadów) to ryby wszystkożerne. Należy do nich węgorz i pstrąg. Drapieżnikami nazywamy ryby, które polują na inne ryby. Mają one ostre zęby (np. szczupak i rekin). Szczupaka nazywają rekinem wód słodkich. Ma 700 zębów i zjada ryby, które spotka na swojej drodze. Zjada również żaby. 
Wielu rybom zagraża nieustanne niebezpieczeństwo, dlatego przybierają kolory utrudniające odróżnianie ich od otoczenia. 

1. Środowiskiem życia ryb jest: 
a/ powietrze
b/ ląd
c/ woda
2. W zależności od tego w jakiej wodzie żyją, ryby dzielimy na: 
a/ słodkowodne i słonowodne
b/ czystowodne i brudnowodne
c/zimnowodne i ciepłowodne
3. Wyraz „ryba” jest: 
a/ czasownikiem
b/ przymiotnikiem
d/ rzeczownikiem
4. Ciało ryby pokryte jest: 
a/ sierścią
b/ łuskami
c/ piórami
5. Które ze zdań jest prawdziwe: 
a/ Ryby mają dobry wzrok i węch.
b/ Ryby mają dobry wzrok i słuch.
c/ Ryby mają dobry słuch i węch.
6. Ryby oddychają tlenem rozpuszczonym w wodzie za pomocą: 
a/ płuc
b/ skrzeli
c/ ogona
7. Rekinem słodkich wód nazywamy: 
a/ okonia
b/ dorsza
c/ szczupaka
8. Jaja ryby nazywamy: 
a/ skrzekiem
b/ ikrą
c/jajkami
9. Które zdanie dotyczące ryb nie jest prawdziwe? 
a/ Ryby starannie opiekują się swoim potomstwem.
b/ Ryby nie opiekują się swoim potomstwem.
c/ Ryby nie mają powiek.
d/ Ryby są bardzo bojaźliwe.
10. Określ liczbę i rodzaj wyrazu: „ryba” 
a/ liczba pojedyncza, rodzaj męski
b/ liczba mnoga, rodzaj niemęskoosobowy
c/ liczba pojedyncza, rodzaj żeński
11. Pstrąg zaliczany jest do ryb: 
a/ roślinożernych
b/ wszystkożernych
c/ drapieżników
12. Ryby przybierają różne kolory, ponieważ: 
a/ chcą ładnie wyglądać
b/ chcą, aby je podziwiano
c/ w celu ochronnym

Test nr 3
......................................................................................................................
Imię i nazwisko

Przeczytaj uważnie tekst i odpowiedz na pytania, zaznaczając jedną prawidłową odpowiedź.
Węgorze 
Węgorze to bardzo interesujące ryby. Spotyka się je w morzu, rzekach i jeziorach. Swoim kształtem przypominają węża. Mają tylko jedną płetwę na grzbiecie i ogonie. Mogą być bardzo długie. Niektóre złowione okazy miały ponad metr długości. 
Węgorze, między ósmym a dwunastym rokiem życia zbierają się w duże grupy, czyli ławice. Opuszczają jeziora i rzeki. Wybierają się w daleką podróż na Karaiby. Tam na głębokości 400m, w temperaturze 17 C składają ikrę. Każda samiczka składa kilka milionów jajeczek. Potem giną wyczerpane wędrówką i złożeniem ikry. 
Z małych jajeczek wykluwają się 12-milimetrowe larwy. Ruszają one w drogę powrotną do Europy. Dzięki ciepłym morskim prądom udaje im się w trzecim roku wędrówki pokonać tę długą trasę. Wpływają do rzek i płyną pod prąd, do tego samego miejsca, skąd wypłynęli ich rodzice. 
Po kilku latach tak jak oni wyruszają na Karaiby, aby złożyć ikrę i tam umrzeć. 

1.Tekst opowiada o: 
a/ węgorzach
b/ pstrągach
c/ żmijach
d/ wężach
2. Węgorze występują: 
a/ w morzu
b/ w morzu i rzekach
c/ w morzu, rzekach i jeziorach
d/ w jeziorach i rzekach
3. W jakim celu węgorze płyną na Karaiby? 
a/ aby zrobić sobie wycieczkę
b/ aby złożyć ikrę i szybko powrócić do domu
c/ aby złożyć ikrę i tam umrzeć
d/ aby odwiedzić rodzinę
4. Na jakiej głębokości samica węgorza składa ikrę? 
a/ 100 m
b/ 40 m
c/ 4000 m
d/ 400 m
5. Węgorze swoim wyglądem przypominają: 
a/ węża
b/ żółwia
c/ rekina
d/ żabę
6. Ile czasu zajmuje młodym węgorzom powrót do Europy? 
a/ trzy miesiące
b/ trzy lata
c/ trzy dni
d/ trzydzieści lat
7. Co pomaga węgorzom w drodze powrotnej do domu? 
a/ ludzie
b/ ciepłe prądy morskie
c/ zimne prądy morskie
d/ żółwie
8. Młode larwy węgorza mają długość:
a/ 14 cm
b/ 12 cm
c/ 12 mm
d/12 m

Test nr 4
...................................................................................................................................
Imię i nazwisko ucznia

A/ Przeczytaj uważnie tekst. Postaraj się go zrozumieć. Następnie odpowiedz na pytania zaznaczając właściwą odpowiedź.

- Szykujecie się znów do podróży? Odpływacie od nas? Dokąd wędrujecie? Do Australii, do Ameryki Południowej? A może aż na afrykańskie wody? 
Z wianuszka otaczających profesora ptaków, które stały prościutko, jeden wysunął się naprzód. Podniósł łepek i słuchał uważnie, co mówi to dziwne stworzenie, trzy razy od niego większe, które tak jak on, pingwinek Adeli, chodzi na dwu nogach. 
Naraz profesor stuknął palcem w czoło. 
- Wiem! – krzyknął. I roztrącając zdumione pingwinki pobiegł szybko w stronę zasypanego śniegiem domku. 
- Andrzej, Janek! Wiem już, co zrobimy! – wołał od progu. – Pozakładamy pingwinkom na łapki aluminiowe obrączki. 
- Po co, profesorze? – spytał z głębi izby jakiś głos. 
- Jak to po co? Na każdej obrączce wyryjemy napis: „Stacja imienia profesora Dobrowolskiego na wschodnich brzegach Antarktydy”, potem dzisiejszą datę i kolejny numer. Zawiadomimy przez radio wszystkich polarników, marynarzy i łowców wielorybów, pływających na morzach Antarktydy. Ktokolwiek z tych ludzi zobaczy pingwinki z obrączkami, zanotuje, gdzie i kiedy je widział, i da nam znać. A my tu będziemy na mapie zaznaczać, którędy nasze ptaki wędrują. 
(Centkiewiczowie „Zaczarowana zagroda”) 

1. O jakich ptakach jest mowa w tekście? 
A/ wróblach
C/ pingwinach
B/ gołębiach
D/ strusiach

2. Gdzie toczy się akcja opowiadania? 
A/ na Antarktydzie
C/ w Ameryce Południowej
B/ w Australii
D/ w Afryce

3. Na jaki pomysł wpadł profesor? 
A/ będzie karmił pingwiny
C/ będzie tresował pingwiny
B/ będzie obrączkował pingwiny
D/ będzie fotografował pingwiny

4. W jakim celu polarnicy chcą pozakładać ptakom aluminiowe obrączki? 
A/ aby ładnie wyglądały
B/ aby nie mogły uciec
C/ aby je skrzywdzić
D/ aby zbadać, którędy ptaki wędrują

5. Zdanie „Dokąd wędrujecie?” jest zdaniem: 
A/ oznajmującym
B/ rozkazującym
C/ pytającym
D/ wykrzyknikowym

6. W zdaniu „ Naraz profesor stuknął palcem w czoło.” czasownikiem jest wyraz : 
A/ profesor
B/ palcem
C/ stuknął
D/ czoło

7. Wyraz „zamyślony” to: 
A/ czasownik
B/ przymiotnik
C/ rzeczownik
D/ inny

8. W którym ciągu wyrazów znajdują się tylko rzeczowniki? 
A/ czekajcie, chłopcy, loowa
B/ śnieżna, kulki, mroźna
C/ pingwiny, wieloryb, zanotujemy
D/ Andrzej, ptak, krawat

9. Które z podanych grup wyrazów występują w liczbie mnogiej? 
A/ idziemy, ptaki, odpłyną
C/ mapa, śpiewają, domek
B/ pobiegł, krzyczy, człowiek
D/ zrobimy, nos, profesor

10. Pingwiny to: 
A/ ssaki
B/ ptaki
C/ gady
D/ ryby

11/ Ciało pingwina pokryte jest: 
A/ sierścią
B/ łuskami
C/ piórami
D/ pancerzem

12. W ilu stanach skupienia występuje woda? 
A/ 3
B/ 4
C/ 2
D/ 5

13. Woda zamienia się w lód w temperaturze : 
A/ 0° i w temperaturach ujemnych
B/ 0° i w temperaturach dodatnich
C/ tylko w temperaturze ujemnej
D/ tylko w temperaturze dodatniej

14. Na trzech krach siedziało razem 27 pingwinów. Na każdej krze po tyle samo ptaków. Ile pingwinów siedziało na jednej krze? 
A/ 4
B/ 7
C/ 8
D/ 9

15. Przyrodnicy obrączkowali pingwiny przez 1godz. 27 min. Ile to minut? 
A/ 45
B/ 87
C/76
D/ 78

16. Przyrodnicy zaczęli obrączkować ptaki w poniedziałek. Obrączki zakładali przez trzy dni. W jaki dzień tygodnia skończyli? 
A/ wtorek
B/ środa
C/ czwartek
D/ piątek

17. Nakładanie jednej obrączki trwa 5 minut. Profesor rozpoczął pracę o 10: 15, a zakończył o 10:45. Ile ptaków zaobrączkował? 
A/ 6
B/ 7
C/ 10
D/ 5

Test nr 5
Przeczytaj uważnie polecenia, pytania i odpowiedzi. Zaznacz właściwą odpowiedź. Powodzenia!

1.Głoskę: 
a/ widzimy i piszemy
b/ słyszymy i piszemy
c/ słyszymy i wymawiamy
d/ widzimy i wymawiamy
2. Zaznacz szereg, w którym znajdują się tylko samogłoski. 
a/ a,o,e,b,k,ą
b/ a,b,c,d,e,f
c/ a,o,e,i,y,u
d/ z,m,n,k,d,t
3. Ile głosek i ile liter jest w wyrazie „dzwoneczek” 
a/ 10 głosek, 10 liter
b/ 8 głosek, 10 liter
c/ 10 głosek, 8 liter
d/ 6 głosek, 8 liter
4. Cztery dwuznaki występują w wyrazie: 
a/ chrząszcz
b/ krzaczek
c/ dżem
d/ chusteczka
5. Na trzy sylaby podzielisz wyraz: 
a/ kalafior
b/ noc
c/ jesień
d/ odleciały
6. W kolejności alfabetycznej uporządkowane zostały wyrazy: 
a/ latawiec, smak, agrest
b/ beret, mama, gazeta
c/ aparat, aster, zebra
d/ ekran, dom, lampa
7. Z ilu wyrazów składa się zdanie: 
Rozradowane dziecko znalazło w parku dużo kasztanów.
a/ 6 wyrazów
b/ 5 wyrazów
c/ 7 wyrazów
d/ 8 wyrazów
8. Przeczytaj i odpowiedz jakiego rodzaju jest to zdanie? 
Brązowy kasztan pięknie błyszczy w słońcu.
a/ zdanie wykrzyknikowe
b/ zdanie oznajmujące
c/ zdanie pytające
d/ zdanie rozkazujące
9. Na które pytania niżej podane zdanie nie jest odpowiedzią? 
Jaś dostał od dziadka nowoczesny aparat fotograficzny.
a/ Kto dostał od dziadka nowoczesny aparat fotograficzny?
b/ Ile kosztował aparat fotograficzny Jasia?
c/ Co Jaś dostał od dziadka?
d/ Od kogo Jaś dostał aparat fotograficzny?