Diagnoza przedszkolna


Informacja dla rodziców Oddziału Przedszkolnego Szkoły Podstawowej w Zarębach o zasadach przeprowadzenia diagnozy dojrzałości szkolnej.

Cel diagnozy
Celem diagnozy jest udzielenie rodzicom, na podstawie obserwacji zachowań dzieci, informacji związanych z zakresem przygotowania dziecka do podjęcia nauki w szkole oraz jego funkcjonowania w grupie rówieśniczej. Przedmiotem pomiaru są umiejętności dziecka zgodne z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej.
Diagnoza wiadomości i umiejętności jest przeprowadzana w formie obserwacji dzieci w codziennych sytuacjach związanych z ich funkcjonowaniem w przedszkolu oraz w formie zadań rozwiązywanych przez dzieci w kartach pracy.

Organizacja diagnozy
Diagnoza będzie przeprowadzona w dwóch etapach – pierwszy w październiku (diagnoza jesienna), drugi w kwietniu (diagnoza wiosenna).
Diagnoza obejmuje umiejętności – wymagania z podstawy programowej zawarte w czterech obszarach:
I. Fizyczny obszar rozwoju dziecka.
II. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka.
III. Społeczny obszar rozwoju dziecka.
IV. Poznawczy obszar rozwoju dziecka.
Na potrzeby diagnozy zostały wyodrębnione następujące rodzaje sprawności:

W zakresie obszaru fizycznego rozwoju dziecka:
– Samoobsługa
– Duża motoryka
– Mała motoryka

W zakresie obszaru emocjonalnego rozwoju dziecka:
– Przeżywanie i rozumienie emocji
– Samodzielność, odporność emocjonalna
– Umiejętność rozstawania się z opiekunem

W zakresie obszaru społecznego rozwoju dziecka:
– Stosunek do rówieśników i dorosłych
– Stosunek do norm i zasad zachowania

W zakresie poznawczego rozwoju dziecka:
– Wiedza ogólna
– Rozwój mowy
– Spostrzeganie, pamięć, uwaga
– Gotowość do nauki czytania
– Gotowość do nauki pisania
– Umiejętności matematyczne
– Ekspresja
– Gotowość do posługiwania się językiem obcym nowożytnym.

Część sprawności jest badana i oceniana na podstawie kart pracy dla dziecka, a część na podstawie obserwacji prowadzonych przez nauczyciela. Należy pamiętać o tym, że obserwacje będą prowadzone w dłuższym czasie, w różnych codziennych sytuacjach, tak aby informacje o poziomie funkcjonowania dziecka były jak najbardziej rzetelne.
Zadania w formie kart pracy, przeznaczone zarówno do diagnozy jesiennej, jak i wiosennej, nawiązują do odpowiedniej pory roku. Nauczyciel podejmie decyzję o kolejności wykonywania zadań.
Ich dobór będzie uzależniony od tematyki dnia i rodzaju zajęć planowanych przez nauczyciela.
Przewiduje się, że dzieci będą diagnozowane przez dwa tygodnie po około 5–10 minut dziennie, każdorazowo z uwzględnieniem możliwości dziecka. Zadaniem nauczyciela będzie wyraźne odczytanie poleceń, a jeśli dziecko ma trudności z ich zrozumieniem – udzielenie dodatkowych objaśnień.
Do notowania punktacji za zadania oraz wyników obserwacji posłużą arkusze wyników zamieszczone w kartach pracy dla dziecka. Przeniesienie punktacji do profilogramu zamieszczonego na końcu Kart pracy umożliwi przekazanie rodzicom jasnej informacji o stopniu opanowania wiedzy i umiejętności ich dziecka – zarówno po jesiennym, jak i po wiosennym badaniu.
Na podstawie przeprowadzonej diagnozy nauczyciel w terminie do końca kwietnia wyda rodzicom informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
Alina Zyra -
wychowawca oddziału przedszkolnego sześciolatków.