Informacja
dla rodziców Oddziału Przedszkolnego Szkoły Podstawowej w Zarębach o zasadach
przeprowadzenia diagnozy dojrzałości szkolnej.
Cel
diagnozy
Celem
diagnozy jest udzielenie rodzicom, na podstawie obserwacji zachowań dzieci,
informacji związanych z zakresem przygotowania dziecka do podjęcia nauki w
szkole oraz jego funkcjonowania w grupie rówieśniczej. Przedmiotem pomiaru są
umiejętności dziecka zgodne z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z
dnia 14 lutego 2017 roku w sprawie podstawy programowej wychowania
przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej.
Diagnoza
wiadomości i umiejętności jest przeprowadzana w formie obserwacji dzieci w
codziennych sytuacjach związanych z ich funkcjonowaniem w przedszkolu oraz w
formie zadań rozwiązywanych przez dzieci w kartach pracy.
Organizacja
diagnozy
Diagnoza
będzie przeprowadzona w dwóch etapach – pierwszy w październiku (diagnoza
jesienna), drugi w kwietniu (diagnoza wiosenna).
Diagnoza
obejmuje umiejętności – wymagania z podstawy programowej zawarte w czterech
obszarach:
I.
Fizyczny obszar rozwoju dziecka.
II.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka.
III.
Społeczny obszar rozwoju dziecka.
IV.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka.
Na
potrzeby diagnozy zostały wyodrębnione następujące rodzaje sprawności:
W zakresie obszaru fizycznego rozwoju
dziecka:
–
Samoobsługa
–
Duża motoryka
–
Mała motoryka
W zakresie obszaru emocjonalnego rozwoju
dziecka:
–
Przeżywanie i rozumienie emocji
–
Samodzielność, odporność emocjonalna
–
Umiejętność rozstawania się z opiekunem
W zakresie obszaru społecznego rozwoju
dziecka:
–
Stosunek do rówieśników i dorosłych
–
Stosunek do norm i zasad zachowania
W zakresie poznawczego rozwoju dziecka:
–
Wiedza ogólna
–
Rozwój mowy
–
Spostrzeganie, pamięć, uwaga
–
Gotowość do nauki czytania
–
Gotowość do nauki pisania
–
Umiejętności matematyczne
–
Ekspresja
–
Gotowość do posługiwania się językiem obcym nowożytnym.
Część
sprawności jest badana i oceniana na podstawie kart pracy dla dziecka, a część
na podstawie obserwacji prowadzonych przez nauczyciela. Należy pamiętać o tym,
że obserwacje będą prowadzone w dłuższym czasie, w różnych codziennych
sytuacjach, tak aby informacje o poziomie funkcjonowania dziecka były jak
najbardziej rzetelne.
Zadania
w formie kart pracy, przeznaczone zarówno do diagnozy jesiennej, jak i
wiosennej, nawiązują do odpowiedniej pory roku. Nauczyciel podejmie decyzję o
kolejności wykonywania zadań.
Ich
dobór będzie uzależniony od tematyki dnia i rodzaju zajęć planowanych przez
nauczyciela.
Przewiduje
się, że dzieci będą diagnozowane przez dwa tygodnie po około 5–10 minut
dziennie, każdorazowo z uwzględnieniem możliwości dziecka. Zadaniem nauczyciela
będzie wyraźne odczytanie poleceń, a jeśli dziecko ma trudności z ich
zrozumieniem – udzielenie dodatkowych objaśnień.
Do
notowania punktacji za zadania oraz wyników obserwacji posłużą arkusze wyników
zamieszczone w kartach pracy dla dziecka. Przeniesienie punktacji do
profilogramu zamieszczonego na końcu Kart pracy umożliwi przekazanie rodzicom
jasnej informacji o stopniu opanowania wiedzy i umiejętności ich dziecka –
zarówno po jesiennym, jak i po wiosennym badaniu.
Na
podstawie przeprowadzonej diagnozy nauczyciel w terminie do końca kwietnia wyda
rodzicom informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
Alina Zyra -
wychowawca oddziału przedszkolnego sześciolatków.