Plan
współpracy z rodzicami w oddziale przedszkolnym
w
Szkole Podstawowej im. Bolesława Chrobrego w Zarębach
w
roku szkolnym 2019/2020
Wstęp
Współdziałanie
nauczycieli z rodzicami dzieci jest jednym z istotnych czynników prawidłowego
funkcjonowania oddziału przedszkolnego i rodziny. Warunkuje harmonijny rozwój
dzieci, daje szansę ciągłego doskonalenia się nauczycieli i rodziców jako
wychowawców odpowiedzialnych za wielostronny rozwój dzieci.
Oddział
przedszkolny i rodzina to podstawowe środowiska wychowawcze, dlatego powinno
istnieć między nimi świadome i celowo zorganizowane współdziałanie. Współpraca
rodziców i nauczycieli jest wspólnym działaniem dla osiągnięcia dobra
poszczególnych dzieci w procesie nauczania i wychowania.
Naczelnym
celem współpracy z rodzicami jest dążenie do usprawnienia pracy wychowawczej z
dziećmi. Środowisko rodzinne w sposób dominujący wpływa na rozwój dziecka, stąd
konieczne jest ujednolicenie oddziaływań wychowawczych w oddziale przedszkolnym
i w domu. Zadaniem wychowawcy jest pomoc, wspieranie i troska o spójność
wysiłków wychowawczych oraz pomoc dziecku w pokonywaniu trudności w procesie
jego rozwoju.
Różne
formy współpracy z rodzicami powinny być więc najkorzystniejsze z punktu
widzenia potrzeb dzieci, w zakresie poznania świata, rzeczy, ludzi, przeżywania
wartości.
Cel ogólny:
Wdrażanie
rodziców do współpracy z oddziałem przedszkolnym, umożliwienie im udziału w
tworzeniu warunków do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju.
Cele szczegółowe:
1. Dążenie
do jednolitości oddziaływań dydaktyczno - wychowawczych w oddziale
przedszkolnym i środowiska rodzinnego.
2.
Wszechstronny rozwój dziecka.
3.
Nawiązanie dobrego kontaktu z rodzicami.
4.
Wzmacnianie więzi rodzinnych i relacji
międzypokoleniowych.
5.
Aktywizacja rodziców do uczestnictwa w
życiu oddziału przedszkolnego.
6.
Zaangażowanie rodziców w prace na rzecz
oddziału przedszkolnego.
7.
Podnoszenie świadomości edukacyjnej
rodziców poprzez pedagogizację.
8.
Przekazanie wiedzy na temat
funkcjonowania dziecka w oddziale przedszkolnym.
9. Poznanie
oczekiwań rodziców względem oddziału przedszkolnego i nauczycieli.
Oczekiwane efekty:
Rodzice:
-
posiadają rzetelną informację na temat
zachowań i osiągnięć dzieci w oddziale przedszkolnym oraz wiedzę z zakresu
profilaktyki trudności wychowawczych,
-
wiedzą, że oddział przedszkolny jest
przyjaznym miejscem dla rozwoju ich dziecka i dlatego aktywnie uczestniczą w
działaniach na rzecz oddziału przedszkolnego i szkoły,
-
umieją pracować w zespole,
-
uczestniczą w imprezach kulturalnych,
uroczystościach, festynach, wycieczkach, zajęciach otwartych, akcjach
charytatywnych, akcjach ekologicznych.
Sposoby ewaluacji:
-
obserwacja zachowań rodziców,
-
rozmowy z rodzicami, nauczycielami,
-
ankiety ewaluacyjne.
Zadania
|
Formy realizacji
|
Termin
|
Osoba odpowiedzialna
|
1. Organizacja spotkań z rodzicami
|
1.
Spotkanie organizacyjne, zapoznanie rodziców z dokumentacją obowiązującą w
oddziale przedszkolnym oraz programem realizowanym w bieżącym roku szkolnym.
Wybór przedstawicieli do Rady Oddziałowej i Rady Rodziców.
Uzyskanie
deklaracji rodziców na:
- odbiór
dzieci z oddziału przedszkolnego (upoważnienia),
- uczestnictwo
w religii,
- umieszczanie
zdjęć dzieci na stronie www, w kronice, na portalach społecznościowych,
-
wyjścia, wycieczki,
-
badania specjalistyczne np. diagnozy logopedyczne,
-
badania gotowości szkolnej.
2.
Spotkania indywidualne – podczas przyprowadzania i odbierania dzieci.
3.
Konsultacje.
4.
Zebrania grupowe poruszające problemy specyficzne. Zapraszanie do udziału w
spotkaniach specjalistów.
|
wrzesień
2019 r.
cały
rok
cały
rok
według
potrzeb
|
dyrektor,
nauczyciel
nauczyciel
nauczyciel
nauczyciel
|
2. Pedagogizacja rodziców
|
1.
Udostępnianie rodzicom tekstów aktualnie uczonych wierszy i piosenek.
2.
Ekspozycja prac plastycznych i wszelkich wytworów dziecięcej twórczości.
3.
Informowanie rodziców o postępach dziecka w nauce i zachowaniu.
4.
Spotkania dyskusyjno - szkoleniowe w celu ujednolicenia wychowania dziecka w
domu i oddziale przedszkolnym.
5.
Informowanie rodziców o możliwości korzystania z pomocy i konsultacji PPP.
|
według
potrzeb
na
bieżąco
na
bieżąco
według
potrzeb
według
potrzeb
|
nauczyciel
nauczyciel
nauczyciel
nauczyciel
nauczyciel
|
3. Współudział nauczyciela i rodziców
w rozwiązywaniu problemów wychowawczych dzieci
|
1.
Rozwiązywanie zaistniałych problemów wychowawczych.
2.
Uzyskanie informacji o upodobaniach dziecka poprzez wypełnienie ankiety.
3.
Spotkania ze specjalistami z różnych dziedzin w celu wzbogacenia wiedzy
rodziców.
4.
Informowanie rodziców o sposobie prowadzenia diagnozy potrzeb i możliwości
dzieci, oraz diagnozie gotowości szkolnej.
5.
Przekazywanie rodzicom wyników diagnozy dzieci.
|
w
zależności od potrzeb
wrzesień
2019r.
według
potrzeb
wrzesień
2019r.
2
x w roku
|
nauczyciel
nauczyciel
nauczyciel
nauczyciel
nauczyciel
|
4. Współpraca z rodzicami w celu
podnoszenia poziomu nauczania
|
1.
Prowadzenie zajęć otwartych, obserwacja dzieci na tle grupy.
2.
Konsultacje z nauczycielem, rozmowy indywidualne.
3.
Prowadzenie kącików dla rodziców (aktualne artykuły na tematy wychowawcze, osiągnięcia
dzieci - blog klasowy).
|
według
potrzeb
według
potrzeb
na
bieżąco
|
nauczyciel
nauczyciel
nauczyciel
|
5. Współudział rodziców w pracach na
rzecz oddziału przedszkolnego
|
1.
Zaangażowanie rodziców w prace na rzecz oddziału przedszkolnego:
-
zorganizowanie składki i zakup wspólnej wyprawki dla wszystkich dzieci,
-
przekazanie artykułów papierniczych (papier ksero) i artykułów higienicznych (chusteczki
jednorazowe, chusteczki nawilżane, papier toaletowy, ręczniki papierowe)
-
zorganizowanie kiermaszu charytatywnego z przeznaczeniem na doposażenie
oddziału przedszkolnego w zabawki dydaktyczne,
-
gromadzenie materiałów do kącików tematycznych,
-
pomoc w przygotowaniu uroczystości,
-
pomoc w wykonaniu strojów,
-
sponsoring.
2.
Udział w akcjach czytelniczych i realizowanych projektach edukacyjnych.
|
według
potrzeb
według
potrzeb
|
nauczyciel
nauczyciel
|
6. Udział członków rodziny w
uroczystościach oddziału przedszkolnego i uroczystościach szkolnych
|
1.
Zapoznanie rodziców z propozycją uroczystości w oddziale przedszkolnym i
harmonogramem uroczystości szkolnych.
2.
Pomoc w organizacji uroczystości.
|
wrzesień
2019r.
według
harmonogramu
|
nauczyciel
nauczyciel
|
7. Współdziałanie z Radą Rodziców
|
1.
Wybranie przedstawiciela do Rady Rodziców.
2.
Spotkania Rady Rodziców z udziałem dyrektora w celu omówienia realizacji
podjętych zadań i organizacji imprez dla dzieci.
|
wrzesień
2019 r.
według
potrzeb
|
nauczyciel
dyrektor
|
Plan współpracy z rodzicami może ulegać modyfikacjom w zależności od
potrzeb oddziału przedszkolnego i szkoły. Przedstawiono rodzicom oddziału
przedszkolnego.
Opracowała: Alina Zyra – wychowawca oddziału przedszkolnego