Plan pracy z rodzicami 2019/2020


Plan współpracy z rodzicami w oddziale przedszkolnym
w Szkole Podstawowej im. Bolesława Chrobrego w Zarębach
w roku szkolnym 2019/2020
Wstęp
Współdziałanie nauczycieli z rodzicami dzieci jest jednym z istotnych czynników prawidłowego funkcjonowania oddziału przedszkolnego i rodziny. Warunkuje harmonijny rozwój dzieci, daje szansę ciągłego doskonalenia się nauczycieli i rodziców jako wychowawców odpowiedzialnych za wielostronny rozwój dzieci.
Oddział przedszkolny i rodzina to podstawowe środowiska wychowawcze, dlatego powinno istnieć między nimi świadome i celowo zorganizowane współdziałanie. Współpraca rodziców i nauczycieli jest wspólnym działaniem dla osiągnięcia dobra poszczególnych dzieci w procesie nauczania i wychowania.
 Naczelnym celem współpracy z rodzicami jest dążenie do usprawnienia pracy wychowawczej z dziećmi. Środowisko rodzinne w sposób dominujący wpływa na rozwój dziecka, stąd konieczne jest ujednolicenie oddziaływań wychowawczych w oddziale przedszkolnym i w domu. Zadaniem wychowawcy jest pomoc, wspieranie i troska o spójność wysiłków wychowawczych oraz pomoc dziecku w pokonywaniu trudności w procesie jego rozwoju.
 Różne formy współpracy z rodzicami powinny być więc najkorzystniejsze z punktu widzenia potrzeb dzieci, w zakresie poznania świata, rzeczy, ludzi, przeżywania wartości.
Cel ogólny:
Wdrażanie rodziców do współpracy z oddziałem przedszkolnym, umożliwienie im udziału w tworzeniu warunków do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju.
Cele szczegółowe:
1.      Dążenie do jednolitości oddziaływań dydaktyczno - wychowawczych w oddziale przedszkolnym i środowiska rodzinnego.
2.      Wszechstronny rozwój dziecka.
3.      Nawiązanie dobrego kontaktu z rodzicami.
4.      Wzmacnianie więzi rodzinnych i relacji międzypokoleniowych.
5.      Aktywizacja rodziców do uczestnictwa w życiu oddziału przedszkolnego.
6.      Zaangażowanie rodziców w prace na rzecz oddziału przedszkolnego.
7.      Podnoszenie świadomości edukacyjnej rodziców poprzez pedagogizację.
8.      Przekazanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w oddziale przedszkolnym.
9.      Poznanie oczekiwań rodziców względem oddziału przedszkolnego i nauczycieli.
Oczekiwane efekty:
Rodzice:
-         posiadają rzetelną informację na temat zachowań i osiągnięć dzieci w oddziale przedszkolnym oraz wiedzę z zakresu profilaktyki trudności wychowawczych,
-         wiedzą, że oddział przedszkolny jest przyjaznym miejscem dla rozwoju ich dziecka i dlatego aktywnie uczestniczą w działaniach na rzecz oddziału przedszkolnego i szkoły,
-         umieją pracować w zespole,
-         uczestniczą w imprezach kulturalnych, uroczystościach, festynach, wycieczkach, zajęciach otwartych, akcjach charytatywnych, akcjach ekologicznych.
Sposoby ewaluacji:
-         obserwacja zachowań rodziców,
-         rozmowy z rodzicami, nauczycielami,
-         ankiety ewaluacyjne.

Zadania
Formy realizacji
Termin
Osoba odpowiedzialna
1. Organizacja spotkań z rodzicami
1. Spotkanie organizacyjne, zapoznanie rodziców z dokumentacją obowiązującą w oddziale przedszkolnym oraz programem realizowanym w bieżącym roku szkolnym. Wybór przedstawicieli do Rady Oddziałowej i Rady Rodziców.
Uzyskanie deklaracji rodziców na:
- odbiór dzieci z oddziału przedszkolnego (upoważnienia),
- uczestnictwo w religii,
- umieszczanie zdjęć dzieci na stronie www, w kronice, na portalach społecznościowych,
- wyjścia, wycieczki,
- badania specjalistyczne np. diagnozy logopedyczne,
- badania gotowości szkolnej.
2. Spotkania indywidualne – podczas przyprowadzania i odbierania dzieci.
3. Konsultacje.
4. Zebrania grupowe poruszające problemy specyficzne. Zapraszanie do udziału w spotkaniach specjalistów.
wrzesień 2019 r.















cały rok

cały rok
według potrzeb
dyrektor,
nauczyciel















nauczyciel

nauczyciel
nauczyciel

2. Pedagogizacja rodziców
1. Udostępnianie rodzicom tekstów aktualnie uczonych wierszy i piosenek.
2. Ekspozycja prac plastycznych i wszelkich wytworów dziecięcej twórczości.
3. Informowanie rodziców o postępach dziecka w nauce i zachowaniu.
4. Spotkania dyskusyjno - szkoleniowe w celu ujednolicenia wychowania dziecka w domu i oddziale przedszkolnym.
5. Informowanie rodziców o możliwości korzystania z pomocy i konsultacji PPP.
według potrzeb
na bieżąco

na bieżąco
według potrzeb


według potrzeb
nauczyciel

nauczyciel


nauczyciel

nauczyciel



nauczyciel

3. Współudział nauczyciela i rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych dzieci
1. Rozwiązywanie zaistniałych problemów wychowawczych.
2. Uzyskanie informacji o upodobaniach dziecka poprzez wypełnienie ankiety.
3. Spotkania ze specjalistami z różnych dziedzin w celu wzbogacenia wiedzy rodziców.
4. Informowanie rodziców o sposobie prowadzenia diagnozy potrzeb i możliwości dzieci, oraz diagnozie gotowości szkolnej.
5. Przekazywanie rodzicom wyników diagnozy dzieci.
w zależności od potrzeb
 wrzesień 2019r.
według potrzeb
 wrzesień 2019r.


 2 x w roku
nauczyciel

 nauczyciel


 nauczyciel

 nauczyciel



  nauczyciel
4. Współpraca z rodzicami w celu podnoszenia poziomu nauczania

1. Prowadzenie zajęć otwartych, obserwacja dzieci na tle grupy.
2. Konsultacje z nauczycielem, rozmowy indywidualne.
3. Prowadzenie kącików dla rodziców (aktualne artykuły na tematy wychowawcze, osiągnięcia dzieci - blog klasowy).
według potrzeb
 według potrzeb
na bieżąco
nauczyciel

 nauczyciel

 nauczyciel

5. Współudział rodziców w pracach na rzecz oddziału przedszkolnego
1. Zaangażowanie rodziców w prace na rzecz oddziału przedszkolnego:
- zorganizowanie składki i zakup wspólnej wyprawki dla wszystkich dzieci,
- przekazanie artykułów papierniczych (papier ksero)  i artykułów higienicznych (chusteczki jednorazowe, chusteczki nawilżane, papier toaletowy, ręczniki papierowe)
- zorganizowanie kiermaszu charytatywnego z przeznaczeniem na doposażenie oddziału przedszkolnego w zabawki dydaktyczne,
- gromadzenie materiałów do kącików tematycznych,
- pomoc w przygotowaniu uroczystości,
- pomoc w wykonaniu strojów,
- sponsoring.
2. Udział w akcjach czytelniczych i realizowanych projektach edukacyjnych.
według potrzeb

















według potrzeb
nauczyciel


















nauczyciel
6. Udział członków rodziny w uroczystościach oddziału przedszkolnego i uroczystościach szkolnych
1. Zapoznanie rodziców z propozycją uroczystości w oddziale przedszkolnym i harmonogramem uroczystości szkolnych.
2. Pomoc w organizacji uroczystości.
wrzesień 2019r.


według harmonogramu
nauczyciel



nauczyciel
7. Współdziałanie z Radą Rodziców
1. Wybranie przedstawiciela do Rady Rodziców.
2. Spotkania Rady Rodziców z udziałem dyrektora w celu omówienia realizacji podjętych zadań i organizacji imprez dla dzieci.
wrzesień 2019 r.
według potrzeb
nauczyciel

dyrektor
Plan współpracy z rodzicami może ulegać modyfikacjom w zależności od potrzeb oddziału przedszkolnego i szkoły. Przedstawiono rodzicom oddziału przedszkolnego.
Opracowała: Alina Zyra – wychowawca oddziału przedszkolnego