Postanowienia ogólne
Mówiąc o ocenianiu w klasach I-III mamy na myśli proces gromadzenia informacji o uczniach. Stała obserwacja uczniów przez nauczyciela i rozpoznawanie poziomu opanowania przez nich wiadomości i umiejętności, a także ich postaw społeczno – emocjonalnych w stosunku do wymagań edukacyjnych i gromadzenie informacji stanowi integralną część procesu nauczania, uczenia i wychowania.
Cele edukacyjne
- Wspomaganie dziecka w rozwoju intelektualnym, emocjonalnym, społecznym, etycznym, fizycznym i estetycznym.
- Przygotowanie do życia w zgodzie z samym sobą, ludźmi i przyrodą.
- Dbałość o to, aby dziecko rozróżniało dobro od zła, było świadome przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz rozumiało konieczność dbania o przyrodę.
- Kształtowanie systemu wiadomości i umiejętności potrzebnych dziecku do poznawania i rozumienia świata, radzenia sobie w codziennych sytuacjach oraz do kontynuowania nauki w klasach IV-VI szkoły podstawowej.
Wykaz celów dla klas I- III
Klasa I:
- wprowadzenie i utrwalenie liter, początkowa nauka czytania i pisania
- rozwijanie zainteresowania czytaniem i książkami
- liczenie w zakresie 10
- orientacja w najbliższym otoczeniu przyrodniczo - społecznym z wykorzystaniem doświadczenia i obserwacji
- rozbudzanie zainteresowań kulturą i sztuką
- rozwijanie poczucia estetyki, umuzykalnianie, edukacja motoryczno - zdrowotna
- wdrażanie do funkcjonowania w zespole uczniowskim
Klasa II:
- doskonalenie techniki czytania i pisania
- kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat
- rozwijanie zainteresowań czytelniczych
- rozszerzenie zakresu liczbowego, liczenie z wykorzystaniem czterech podstawowych działań matematycznych, rozwiązywanie prostych zadań tekstowych
- poszerzanie wiedzy przyrodniczo- społecznej z elementami kulturowymi
- doskonalenie umiejętności posługiwania się językiem obcym
- rozwijanie wrażliwości na sztukę poprzez kontakt z literaturą, muzyką, malarstwem, rzeźbą, architekturą
- rozwijanie sprawności motorycznej i edukacja zdrowotna
- motywowanie do pracy w zespole
Klasa III:
- czytanie ze zrozumieniem, stosowanie różnorodnych form wypowiedzi ustnych i pisemnych
- znajomość zasad gramatycznych, orograficznych i kaligraficznych oraz umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji
- pogłębianie zainteresowań czytelniczych
- doskonalenie liczenia w zakresie 100, analiza treści zadań złożonych, wdrażanie do logicznego myślenia
- pogłębianie znajomości środowiska społeczno - przyrodniczego wybranych regionów Polski, Europy i świata
- doskonalenie umiejętności posługiwania się językiem obcym
- pogłębianie zainteresowań muzycznych, plastycznych, artystycznych dzieci oraz wdrażanie do aktywnego uczestniczenia w kulturze
- edukacja motoryczna, kształtowanie zdrowego, aktywnego stylu życia
- przygotowanie do samodzielnej pracy i nauki
Rola, rodzaj i funkcje oceny
Rola oceniania:
- informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
- udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
- motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
- dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnienia ucznia;
- umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno wychowawczej.
Rodzaje ocen:
- wstępna ocena rozwoju ucznia i jego możliwości - w klasie I, stanowi podstawę do zapewnienia każdemu uczniowi maksymalnego rozwoju,
- ocena bieżąca – informująca ucznia o jego postępach i zachowaniu, wyraźnie wskazująca osiągnięcia i to, co należy usprawnić,
- ocena podsumowująca: śródroczna i końcoworoczna – wyrażona na piśmie, stanowi syntetyczną informację o osiągnięciach ucznia,
- końcowa ocena rozwoju ucznia i jego możliwości - diagnozy końcowej - w klasie III
Funkcje oceny:
- Informacyjna – co dziecku udało się poznać, zrozumieć, opanować, jakie umiejętności zdobyło, jaki był wkład pracy;
- Korekcyjna – co trzeba zmienić w pracy z dzieckiem, aby uzyskać lepsze efekty;
- Motywująca – zachęca do podejmowania dalszego wysiłku, wskazuje na możliwość osiągnięcia sukcesu, oraz daje dziecku wiarę we własne siły.
W procesie oceniania uwzględniane są następujące obszary:
- indywidualne predyspozycje i możliwości dziecka w opanowaniu materiału edukacyjnego
- stopień zaangażowania ucznia i wkład pracy w procesie zdobywania wiadomości i umiejętności,
- umiejętność rozwiązywania problemów.
- postępy dziecka w rozwoju społeczno – emocjonalnym
Sposoby sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów.
1. Metody sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów
- ustne sprawdzanie wiadomości i umiejętności uczniów,
- prace pisemne np. (dłuższe wypowiedzi ciągłe),
- kartkówki - trwają nie dłużej niż 15 minut i nie muszą być zapowiadane (nauczyciel musi sprawdzić je w ciągu trzech dni),
- sprawdziany - trwają od 30 – 45 minut i muszą być zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem (nauczyciel musi sprawdzić je w ciągu tygodnia); w tygodniu mogą być tylko dwie takie prace,
- testy trwają 2 lub 3 godziny i mogą być przeprowadzane w częściach w ciągu 2 dni; muszą być zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem (nauczyciel musi sprawdzić je w ciągu tygodnia); w ciągu tygodnia może być jeden taki test,
- obserwacja uczenia się (praca w grupie),
- posługiwanie się książką (głównie w przedmiotach humanistycznych),
- aktywność,
- zadania domowe,
- prace samodzielne np. albumy, makiety, plansze informacyjne,
- wykonywanie ćwiczeń praktycznych (przede wszystkim w przedmiotach „artystycznych" oraz wychowaniu fizycznym).
2. Formy sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów. Formy, jakie stosuje się w edukacji uczniów klas I - III do sprawdzania wiadomości i umiejętności pracy uczniów to:
- ciche czytanie,
- głośne czytanie,
- przepisywanie,
- pisanie ze słuchu,
- pisanie z pamięci,
- wypowiedzi ustne,
- wypowiedzi pisemne,
- recytacja,
- prowadzenie zeszytu i ćwiczeń,
- samodzielne zdobywanie wiadomości, lektura,
- dostrzeganie zjawisk przyrodniczych,
- liczenie pamięciowe,
- wykonywanie i zapisywanie działań matematycznych,
- układanie zadań,
- rozwiązywanie zadań,
- przeprowadzanie pomiarów,
- stosowanie technik plastycznych i technicznych,
- dokładność i estetyka wykonania prac,
- wiedza o sztuce,
- śpiewanie,
- czytanie i zapisywanie nut,
- rozpoznawanie utworów muzycznych,
- wykonywanie ćwiczeń gimnastycznych,
- sprawność fizyczna,
- aktywność na lekcji,
- praca w zespole.
3. Organizacja procesu sprawdzania
a. W klasach I-III ocena klasyfikacyjna śródroczna i końcoworoczna jest oceną opisową. Śródroczna ocena może być przygotowywana w postaci tabelarycznej, w której osiągnięcia w nauce oceniane są na trzech poziomach: pełny, częściowy, minimalny. Natomiast osiągnięcia wychowawcze określone są na poziomach: zawsze, często, najczęściej nie.
Ocena końcoworoczna jest oceną opisową i ujmuje:
– osiągnięcia wychowawcze:
• wywiązywanie się z obowiązku ucznia,
• przestrzeganie regulaminów klasowych i szkolnych,
• umiejętność współdziałania w zespole lub grupie z zachowaniem odpowiednich norm,
• kulturalne zachowanie się poza szkołą,
• okazywanie szacunku innym osobom,
• dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne.
– umiejętność wypowiadania się
– technikę czytania i pisania
– podstawy ortografii i gramatyki
– liczenie w zależności od poziomu nauczania
– rozwiązywanie zadań tekstowych
– ogólną wiedzę o otaczającym świecie
– zaangażowanie w zajęcia o charakterze artystycznym i sportowym
– osobiste osiągnięcia uczniów.
b. W klasach I-III oceny bieżące ustala się w stopniach według następującej skali: 1 - 6
- stopień 6, gdy osiągnięcia ucznia wyraźnie wykraczają poza poziom przewidzianych osiągnięć edukacyjnych;
- stopień 5, gdy uczeń opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności;
- stopień 4, gdy opanowane wiadomości i umiejętności nie są pełne, ale pozwalają na dalsze opanowywanie treści;
- stopień 3, gdy uczeń opanował podstawowy zakres wiadomości i umiejętności, sprawiający kłopoty w przyswajaniu trudniejszych treści;
- stopień 2, gdy opanowane wiadomości i umiejętności są niewielkie i utrudniają dalsze kształcenie;
- stopień 1, gdy wiadomości i umiejętności nie są opanowane, uczeń nie radzi z zadaniami nawet z pomocą nauczyciela.
c. Dopuszcza się komentarz słowny lub pisemny typu:
- Celująco - wyrażony cyfrą 6 - Znakomicie! Brawo! Osiągasz doskonałe wyniki. Posiadasz uzdolnienia i rozwijasz je. Należą Ci się gratulacje!
- Bardzo dobrze - wyrażony cyfrą 5 - Bardzo dobrze pracujesz. Robisz w szybkim tempie duże postępy. Tak trzymaj!
- Dobrze - wyrażony cyfrą 4 - Dobrze pracujesz jednak stać cię, by było lepiej. Włóż więcej wysiłku w podejmowane prace, co umożliwi ci osiągać lepsze wyniki.
- Poprawnie - wyrażony cyfrą 3 - Pracujesz, ale osiągasz słabe wyniki. Aby to zmienić na lepsze konieczna jest pomoc nauczyciela i rodziców, oraz systematyczna praca, wymagająca dużo wysiłku z twojej strony.
- Słabo - wyrażony cyfrą 2 - Zbyt mało pracujesz i osiągasz bardzo słabe wyniki. Włóż dużo wysiłku, bądź aktywniejszy, skorzystaj z pomocy nauczyciela i rodziców.
- Bardzo słabo - wyrażony cyfrą 1 - Osiągasz niezadowalające rezultaty. Spotkało cię niepowodzenie. Pokonasz to, ale czeka cię bardzo dużo systematycznej pracy wspólnie z nauczycielem i rodzicami.
d. Dopuszcza się także stosowanie w dziennikach lekcyjnych następujących znaków:
- „bz.”- brak zadania,
- „bp.” - brak pomocy, zeszytu.
- „nb”, „0”, „/”, „-„ - nieobecność dziecka podczas zajęć ocenianych.
e. Inne oznaczenia przyjęte przez nauczyciela powinny być przekazane uczniom i ich rodzicom.
f. W klasach I - III przeprowadzane będą testy zintegrowane na standardowych arkuszach przygotowanych przez wydawnictwo „WSiP” po opracowaniu treści zawartych w testach. Ocena testów - punktowa i procentowa ustalona zgodnie z kartoteką testu po każdej części zrealizowanej w danej klasie.
g. Pod koniec pierwszego etapu edukacji przeprowadzony jest zewnętrzny test kompetencji dla klas III - OBUT.
h. Wyniki testu w formie pisemnej zostają przekazane rodzicom, a kopie zostają w dokumentacji nauczyciela.
i. Wyniki zewnętrznego testu kompetencji klasy III zostają przekazane wychowawcom klas IV i stanowią diagnozę wstępną uczniów w klasie czwartej.
j. W trakcie roku szkolnego przewiduje się następujące formy sprawdzania osiągnięć uczniów:
- test obejmujący treści z edukacji polonistycznej, matematycznej i środowiskowej,
- pisanie z pamięci i ze słuchu,
- czytanie ze zrozumieniem.
- czytanie tekstów nowych i przygotowanych,
- mówienie,
- pisanie (graficzna strona pisma),
- prace domowe (polonistyczna, matematyczna),
- aktywność na zajęciach,
- prace plastyczne,
- wiadomości z zakresu wiedzy o środowisku,
- śpiewanie piosenek, gra na instrumentach, wiadomości z zakresu edukacji muzycznej
- rachunek pamięciowy: dodawanie i odejmowanie, mnożenie i dzielenie
- układanie i rozwiązywanie zadań z treścią,
- inne umiejętności z edukacji matematycznej,
- prowadzenie zeszytu (edukacja polonistyczna, edukacja matematyczna),
- ćwiczenia gimnastyczne i przygotowanie do zajęć,
- prace techniczne.
k. Pisania z pamięci i ze słuchu oceniane są następująco (błędy I stopnia):
- Celująco (6) – 0 błędów
- Bardzo dobrze (5): 1 błąd
- Dobrze (4): 2 - 3 błędy
- Poprawnie (3): 4 - 6 błędów
- Słabo (2): 7 - 9 błędów
- Bardzo słabo (1): 10 i więcej błędów
l. Prace sprawdzające (sprawdziany, testy, kartkówki) będą oceniane wg obowiązującej niżej opisanej skali ocen, wynik wpisany do dziennika w wydzielonym miejscu, wyniki omówione z uczniami, gromadzone w teczce ucznia i udostępniane rodzicom na zebraniu.
0 – 30% bardzo słabo
31 – 50% słabo
51 – 70% poprawnie
71 - 90% dobrze
91 - 99% bardzo dobrze
100% - celująco
m. Wszystkie rodzaje ocen (wstępna, bieżąca i podsumowująca) otrzymywane przez ucznia odnotowywane są przez nauczyciela w dzienniku lekcyjnym w odpowiedniej edukacji z zachowaniem słownego opisu (podział na umiejętności i wiadomości).
n. Podstawą do ustalenia oceny jest minimum pięć oceny cząstkowych z edukacji środowiska społeczno - przyrodniczego, z edukacji plastycznej, technicznej, muzycznej i fizycznej, natomiast z edukacji polonistycznej i matematycznej, co najmniej 15 ocen.
o. Nauczyciel obserwując ucznia i jego rozwój, gromadzi swoje obserwacje, prowadzi zeszyt obserwacji i karty obserwacji (strony w dzienniku), w których notuje swoje spostrzeżenia i uwagi. Zbiera również karty pracy ucznia, jego prace plastyczne, literackie - przechowuje je w segregatorach lub miejscu wyznaczonym w klasie. Na tej podstawie dokonuje oceny opisowej na koniec semestru I i II.
p. Zadania dodatkowe nie są obowiązkowe, wykonują je dzieci chętne. Za wykonanie prac dodatkowych uczeń otrzymuje tylko ocenę pozytywną. Za brak lub źle wykonaną pracę dodatkową nie wystawia się oceny negatywnej.
q. Przy formułowaniu oceny z edukacji muzycznej, plastycznej, technicznej czy wychowania fizycznego nauczyciel ocenia zaangażowanie i wysiłek ze strony ucznia oraz jego możliwości w tym zakresie.
r. Uczeń ma prawo być nieprzygotowany do zajęć dwa razy w ciągu semestru oraz po nieobecności z powodu choroby, odrębnie. Fakt nieprzygotowania uczeń zgłasza na początku zajęć, w przeciwnym razie nie będzie on usprawiedliwiony.
s. W przypadku niezrozumienia określonego zagadnienia, partii materiału, uczeń powinien zgłosić to nauczycielowi.
Sposoby dokumentowania osiągnięć i postępów uczniów w klasach I-III
Rejestrowaniu osiągnięć i postępów uczniów służą:
- zeszyty uczniów
- prace pisemne /dyktanda, kartkówki, sprawdziany, testy diagnostyczne/
- karty pracy
- dziennik zajęć
- prace plastyczno-techniczne w teczkach i na wystawach
- semestralna i roczna ocena opisowa
Prace pisemne, karty pracy oraz prace plastyczno - techniczne przechowywane są w teczkach przez okres jednego semestru.
Sposoby informowania uczniów i ich rodziców o indywidualnych osiągnięciach.
- Wymagania edukacyjne i przedmiotowy system oceniania przedstawiane są uczniom na jednych z pierwszych zajęć w danym roku szkolnym, a fakt ten jest odnotowany w dzienniku zajęć lekcyjnych.
- Wymagania edukacyjne i przedmiotowy system oceniania przedstawiane są rodzicom na pierwszym zebraniu w danym roku szkolnym, a fakt ten jest odnotowany w dzienniku zajęć lekcyjnych, a dodatkowo potwierdzony podpisem rodzica na liście potwierdzającej zapoznanie się z aktami wewnętrznymi szkoły. Informacja na temat wymagań edukacyjnych obejmuje zakres wiadomości i umiejętności z poszczególnych edukacji nauczania, uwzględnia poziom wymagań na poszczególne oceny szkolne.
- Ocenianie ucznia w nauczaniu zintegrowanym jest jawne i odbywa się na bieżąco w klasie, podczas wielokierunkowej działalności ucznia. Nauczyciel sprawdza wykonywane prace, chwali za wysiłek, za chęci, za pracę. Nagradza uśmiechem, pochwałą, gestem oraz wskazuje, co uczeń powinien zmienić, poprawić czy wyeksponować. Podkreśla, więc osiągnięcia ucznia, ale nie porównuje go z innymi uczniami.
- Nauczyciel stosuje wszystkie dostępne sposoby oceniania wspomagającego, tj.: obserwuje ucznia i jego pracę, rozmawia z nim i motywuje do dalszych wysiłków. Uczeń powinien mieć pewność, że w toku uczenia się ma prawo do popełniania błędów, do rzetelnej informacji, z której jasno wynika, co zrobił dobrze, co źle, a co musi zmienić, aby było lepiej. Taka informacja wywołuje motywację do dalszego wysiłku w celu dokonywania korekty poprzez kolejne działania.
- Sprawdzone i ocenione prace kontrolne uczeń i rodzice otrzymują do wglądu, zawsze, gdy zajdzie taka potrzeba.
- Sprawdzone i ocenione prace pisemne nauczyciel przechowuje do końca semestru.
- Informacje o postępach ucznia w nauce i pracy rodzice uzyskują podczas kontaktów indywidualnych z nauczycielem, podczas zebrań z rodzicami organizowanymi zgodnie z kalendarzem szkolnym oraz w czasie dni otwartych szkoły.
- Podczas zebrań z rodzicami organizowanymi w ciągu semestru nauczyciel przekazuje informacje o postępach dziecka na specjalnie przygotowanych kartkach, w postaci ocen cyfrowych z poszczególnych edukacji z podziałem na umiejętności.
- W przypadku trudności w nauce, częstego nieprzygotowania do zajęć – rodzice informowani będą podczas organizowania indywidualnych spotkań z nauczycielem.
- W przypadkach utrudnionych kontaktów z rodzicem informacje zostaną przekazane telefonicznie.
- W przypadkach niemożliwego kontaktu telefonicznego - wysłanie listu - zaproszenie do szkoły na indywidualną rozmowę lub ostatecznością będzie wizyta w domu dziecka nauczyciela - wychowawcy i pedagoga.
- Prace ucznia (zeszyty dyktand, prace samodzielne, sprawdziany, testy, prace plastyczne itp.) udostępniane są rodzicom na ich prośbę.
- Ocenę śródroczną otrzymuje rodzic po zakończeniu semestru na specjalnie przygotowanym arkuszu, odrębnym dla poszczególnych poziomów nauczania (kl. I, II, III).
- Ocenę roczną otrzymuje rodzic w dniu zakończenia roku szkolnego na świadectwie szkolnym.
- Po zakończeniu pierwszego etapu edukacyjnego uczeń może zostać nagrodzony: listem gratulacyjnym, dyplomem, nagrodą książkową.
Warunki poprawiania oceny z przedmiotów obowiązkowych i dodatkowych.
W klasach I-III dopuszcza się poprawianie oceny bieżącej na prośbę ucznia lub rodziców (opiekunów prawnych) w formie dogodnej dla ucznia (pisemnej, ustnej lub łącznej).
Nie dopuszcza się w klasach I-III zmiany oceny klasyfikacyjnej.
W razie nieobecności, uczeń ma obowiązek nadrobić zaległości z poszczególnych przedmiotów w terminie uzgodnionym z nauczycielem.
Ocenianie uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
- Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych, tak jak każdy inny w klasach I - III otrzymuje ocenę opisową zachowania i osiągnięć edukacyjnych.
- Ocena opisowa powinna spełniać następujące funkcje:
- diagnostyczną – dającą odpowiedź na pytanie, jak daleko w rozwoju jest uczeń względem wymagań stawianych przez nauczyciela;
- informacyjną – przekazującą informację, co dziecko zdołało opanować, poznać, zrozumieć i jaki był jego wkład pracy;
- korekcyjną – odpowiadającą ma pytanie, nad czym uczeń musi jeszcze popracować, co poprawić, udoskonalić, zmienić;
- motywacyjną – zachęcającą dziecko do samorozwoju, dalszego wysiłku, dodającą wiary we własne siły i dającą nadzieję na osiągnięcie sukcesu;
- rozwojową – odnoszącą się zarówno do uczniów jak i nauczycieli, koncentrującą się na dziecku, ale również aktywizującą nauczyciela mobilizującą go do zmian i dalszego rozwoju.
3. W klasach I-III oceny dla ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych ustala się w stopniach według następującej skali: 1 - 6
- stopień 6 – celująco - Uczeń celująco posiadł wiedzę i umiejętności określone przez zindywidualizowany (dostosowany do jego potrzeb psychofizycznych) program bądź plan. Biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych Samodzielnie rozwija własne zainteresowania. Osiąga sukcesy w konkursach, zawodach sportowych i innych.
- stopień 5 - bardzo dobrze - Uczeń bardzo dobrze opanował zakres wiadomości i umiejętności zawartych w zindywidualizowanym (dostosowanym do jego potrzeb psychofizycznych) programie bądź planie, wykazuje duże zainteresowanie nauką, potrafi w praktyce posługiwać się zdobytymi wiadomościami. Jest aktywny na zajęciach, chętnie współdziała w grupie, przejawia inicjatywę, pomysłowość w rozwiązywaniu problemów. Pracuje systematycznie i wytrwale.
- stopień 4 – dobrze - Uczeń dobrze opanował wiadomości i umiejętności zawarte w zindywidualizowanym (dostosowanym do jego potrzeb psychofizycznych) programie bądź planie, sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami, samodzielnie podejmuje próby rozwiązywania problemów i potrafi je zastosować w praktyce. Polecenia i zadania z reguły wykonuje poprawnie, wykazuje zainteresowanie wiedzą. Pracuje systematycznie.
- stopień 3 – poprawnie - Uczeń opanował podstawowe treści zawarte w zindywidualizowanym (dostosowanym do jego potrzeb psychofizycznych) programie bądź planie, rozwiązuje typowe zadania o średnim stopniu trudności. Wymaga częstej pomocy ze strony nauczyciela. Popełnia wiele błędów, wykonuje czynności odtwórcze. Stara się pracować systematycznie.
- stopień 2 – słabo - Uczeń w ograniczonym zakresie opanował podstawowe wiadomości i umiejętności zawarte w zindywidualizowanym (dostosowanym do jego potrzeb psychofizycznych) programie bądź planie. Jest bierny i mało samodzielny, wymaga ciągłej kontroli, pomocy, często zachęty ze strony nauczyciela. Popełnia liczne błędy w trakcie rozwiązywania zadań, problemów o niewielkim stopniu trudności.
- stopień 1 - bardzo słabo - Uczeń nie opanował podstawowych wiadomości i umiejętności zawartych w zindywidualizowanym (dostosowanym do jego potrzeb psychofizycznych) programie bądź planie. Jest bierny i niesamodzielny. Nie jest w stanie nawet przy pomocy nauczyciela rozwiązywać zadania o niewielkim, elementarnym stopniu trudności.
4. Pisania z pamięci i ze słuchu oceniane są następująco (błędy I stopnia):
- Celująco (6): – 0 błędów
- Bardzo dobrze (5): 1- 2 błędy
- Dobrze (4): 3 – 4 błędy
- Poprawnie (3): 5 - 8 błędów
- Słabo (2): 9 - 12 błędów
- Bardzo słabo (1): 13 i więcej błędów
5. Prace sprawdzające (sprawdziany, testy, kartkówki) będą oceniane wg obowiązującej niżej opisanej skali ocen.
0 – 20% bardzo słabo
21 – 40% słabo
41 – 65% poprawnie
66 - 85% dobrze
86 - 99% bardzo dobrze
100% - celująco
I. Wymagania edukacyjne na koniec klasy I szkoły podstawowej zgodne z podstawą programową.
Edukacja polonistyczna
Uczeń kończący klasę I:
W zakresie umiejętności społecznych warunkujących porozumiewanie się i kulturę języka:
- obdarza uwagą dzieci i dorosłych, słucha ich wypowiedzi i chce zrozumieć, co przekazują;
- komunikuje w jasny sposób swoje spostrzeżenia, potrzeby, odczucia, w kulturalny sposób zwraca się do rozmówcy, mówi na temat, zadaje pytania i odpowiada na pytania innych osób, dostosowuje ton głosu do sytuacji, np. nie mówi zbyt głośno;
- uczestniczy w rozmowie na tematy związane z życiem rodzinnym i szkolnym, także inspirowane literaturą.
W zakresie umiejętności czytania i pisania:
- rozumie sens kodowania oraz dekodowania informacji; odczytuje uproszczone rysunki, piktogramy, znaki informacyjne i napisy;
- zna wszystkie litery alfabetu, czyta i rozumie proste, krótkie teksty;
- pisze proste, krótkie zdania: przepisuje, pisze z pamięci; dba o estetykę i poprawność graficzną pisma (przestrzega zasad kaligrafii);
- posługuje się ze zrozumieniem okres leniami: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie;
- interesuje się książką i czytaniem; słucha w skupieniu czytanych utworów (np. baśni, opowiadań, wierszy);
- w miarę swoich możliwości czyta lektury wskazane przez nauczyciela, korzysta z pakietów edukacyjnych (np. zeszytów ćwiczeń i innych pomocy dydaktycznych pod kierunkiem nauczyciela.
W zakresie umiejętności wypowiadania się w małych formach teatralnych:
- uczestniczy w zabawie teatralnej, ilustruje mimiką, gestem, ruchem zachowania bohatera literackiego lub wymyślonego;
- rozumie umowne znaczenie rekwizytu i umie posłużyć się nim w odgrywanej scence;
- odtwarza z pamięci teksty dla dzieci, np. wiersze, piosenki, fragmenty prozy.
Język angielski
Uczeń kończący klasę I:
- rozumie proste polecenia i właściwie na nie reaguje;
- nazywa obiekty w najbliższym otoczeniu;
- recytuje wierszyki i rymowanki, śpiewa piosenki z repertuaru dziecięcego;
- rozumie sens opowiedzianych historyjek, gdy są wspierane obrazkami, gestami, przedmiotami.
Edukacja muzyczna
Uczeń kończący klasę I:
- powtarza prostą melodię; śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru, wykonuje śpiewanki i rymowanki;
- odtwarza proste rytmy głosem i na instrumentach perkusyjnych; wyraża nastrój i charakter muzyki pląsając i tańcząc (reaguje na zmianę tempa i dynamiki);
- realizuje proste schematy rytmiczne;
- wie, że muzykę można zapisać i odczytać;
- świadomie i aktywnie słucha muzyki, potem wyraża swe doznania werbalnie i niewerbalnie;
- kulturalnie zachowuje się na koncercie oraz w trakcie śpiewania hymnu narodowego.
Edukacja plastyczna
Uczeń kończący klasę I:
- wypowiada się w wybranych technikach plastycznych na płaszczyźnie i w przestrzeni;
- posługuje się takimi środkami wyrazu plastycznego jak kształt, barwa, faktura;
- ilustruje sceny i sytuacje (realne i fantastyczne) inspirowane wyobraźnią, baśnią, opowiadaniem, muzyką; korzysta z narzędzi multimedialnych;
- wykonuje proste rekwizyty (np. lalkę, pacynkę) i wykorzystuje je w małych formach teatralnych; tworzy przedmioty charakterystyczne dla sztuki ludowej regionu, w którym mieszka;
- rozpoznaje wybrane dziedziny sztuki: architekturę (także architekturę zieleni), malarstwo, rzeźbę, grafikę; wypowiada się na ich temat.
Edukacja społeczna
Uczeń kończący klasę I:
- potrafi odróżnić, co jest dobre, a co złe w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi;
- wie, że warto być odważnym, mądrym i pomagać potrzebującym; wie, że nie należy kłamać lub zatajać prawdy;
- współpracuje z innymi w zabawie, w nauce szkolnej i w sytuacjach życiowych;
- przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej oraz w świecie dorosłych;
- grzecznie zwraca się do innych w szkole, w domu i na ulicy;
- wie, co wynika z przynależności do swojej rodziny, jakie są relacje między najbliższymi;
- wywiązuje się z powinności wobec nich;
- ma rozeznanie, że pieniądze otrzymuje się za pracę; dostosowuje swe oczekiwania do realiów ekonomicznych rodziny;
- zna zagrożenia ze strony ludzi; wie, do kogo i w jaki sposób należy się zwrócić o pomoc;
- wie, gdzie można bezpiecznie organizować zabawy, a gdzie nie można i dlaczego;
- potrafi wymienić status administracyjny swojej miejscowości (wieś, miasto);
- wie, czym zajmuje się np. policjant, strażak, lekarz, weterynarz; wie, jak można się do nich zwrócić o pomoc;
- wie, jakiej jest narodowości, że mieszka w Polsce, a Polska znajduje się w Europie;
- zna symbole narodowe (flaga, godło, hymn narodowy), rozpoznaje flagę i hymn Unii Europejskiej.
Edukacja przyrodnicza
Uczeń kończący klasę I:
W zakresie rozumienia i poszanowania świata roślin i zwierząt:
- rozpoznaje rośliny i zwierzęta żyjące w takich środowiskach przyrodniczych, jak park, las, pole uprawne, sad i ogród (działka);
- zna sposoby przystosowania się zwierząt do poszczególnych pór roku: odloty i przyloty ptaków, zapadanie w sen zimowy;
- wymienia warunki konieczne do rozwoju roślin i zwierząt w gospodarstwie domowym, szkolnych uprawach i hodowlach itp.; prowadzi proste hodowle i uprawy (w szczególności w kąciku przyrody);
- wie, jaki pożytek przynoszą zwierzęta środowisku: niszczenie szkodników przez ptaki, zapylanie kwiatów przez owady, spulchnianie gleby przez dżdżownice;
- zna zagrożenia dla środowiska przyrodniczego ze strony człowieka: wypalanie łąk i ściernisk, zatruwanie powietrza i wód, pożary lasów, wyrzucanie odpadów i spalanie śmieci itp.; chroni przyrodę: nie śmieci, szanuje rośliny, zachowuje ciszę w parku i w lesie, pomaga zwierzętom przetrwać zimę i upalne lato;
- zna zagrożenia ze strony zwierząt (niebezpieczne i chore zwierzęta) i roślin (np. trujące owoce, liście, grzyby) i wie jak zachować się w sytuacji zagrożenia;
- wie, że należy oszczędzać wodę; wie, jakie znaczenie ma woda w życiu człowieka, roślin i zwierząt;
- wie, że należy segregować śmieci; rozumie sens stosowania opakowań ekologicznych.
W zakresie rozumienia warunków atmosferycznych:
- obserwuje pogodę i prowadzi obrazkowy kalendarz pogody;
- wie, o czym mówi osoba zapowiadająca pogodę w radiu i w telewizji i stosuje się do podanych informacji o pogodzie, np. ubiera się odpowiednio do pogody;
- nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku;
- podejmuje rozsądne decyzje i nie naraża się na niebezpieczeństwo wynikające z pogody;
- zna zagrożenia ze strony zjawisk przyrodniczych, takich jak: burza, huragan, powódź, pożar i wie jak zachować się w sytuacji zagrożenia.
Edukacja matematyczna
Uczeń kończący klasę I:
W zakresie czynności umysłowych ważnych dla uczenia się matematyki:
- ustala równoliczność mimo obserwowanych zmian w układzie elementów w porównywanych zbiorach;
- układa obiekty (np. patyczki) w serie rosnące i malejące, numeruje je; wybiera obiekt w takiej serii, określa następne i poprzednie;
- klasyfikuje obiekty: tworzy kolekcje, np. zwierzęta, zabawki, rzeczy do ubrania;
- w sytuacjach trudnych i wymagających wysiłku intelektualnego zachowuje się rozumie dąży do wykonania zadania;
- wyprowadza kierunki od siebie i innych osób; określa położenie obiektów względem obranego obiektu; orientuje się na kartce papieru, aby odnajdować informacje (np. w lewym górnym rogu) i rysować strzałki we właściwym kierunku;
- dostrzega symetrię (np. w rysunku motyla); zauważa, że jedna figura jest powiększenie lub pomniejszeniem drugiej; kontynuuje regularny wzór (np. szlaczek).
W zakresie liczenia i sprawności rachunkowych:
- sprawnie liczy obiekty (dostrzega regularności dziesiątkowego systemu liczenia);
- wymienia kolejne liczebniki od wybranej liczby, także wspak (zakres do 20);
- zapisuje liczby cyframi (zakres do 10);
- wyznacza sumy (dodaje) i różnice (odejmuje) manipulując obiektami lub rachując na zbiorach zastępczych, np. na palcach; sprawnie dodaje i odejmuje w zakresie do 10;
- poprawnie zapisuje te działania;
- radzi sobie w sytuacjach życiowych, których pomyślne zakończenie wymaga dodawania lub odejmowania;
- zapisuje rozwiązanie zadania z treścią przedstawionego słownie w konkretnej sytuacji;
- stosując zapis cyfrowy i znaki działań.
W zakresie pomiaru:
- długości: mierzy długość, posługując się np. linijką; porównuje długości obiektów, ciężaru;
- potrafi ważyć przedmioty; różnicuje przedmioty cięższe, lżejsze; wie, że towar w sklepie jest pakowany według wagi płynów;
- odmierza płyny kubkiem i miarką litrową;
- czasu: nazywa dni w tygodniu i miesiące w roku; orientuje się, do czego służy kalendarz i potrafi z niego korzystać;
- rozpoznaje czas na zegarze w takim zakresie, który pozwala mu orientować się w ramach czasowych szkolnych zajęć i domowych obowiązków.
W zakresie obliczeń pieniężnych:
- zna będące w obiegu monety i banknot o wartości 10 zł; zna wartość nabywczą monet i radzi sobie w sytuacji kupna i sprzedaży;
- zna pojęcie długu i konieczność spłacenia go.
Zajęcia komputerowe.
Uczeń kończący klasę I:
- posługuje się komputerem w podstawowym zakresie: uruchamia program, korzystając z myszy i klawiatury;
- wie, jak trzeba korzystać z komputera, żeby nie narażać własnego zdrowia;
- stosuje się do ograniczeń dotyczących korzystania z komputera.
Zajęcia techniczne.
Uczeń kończący klasę I:
W zakresie wychowania technicznego:
- wie, jak ludzie wykorzystywali dawniej i dziś siły przyrody (wiatr, wodę); majsterkuje (np. latawce, wiatraczki, tratwy);
- zna ogólne zasady działania urządzeń domowych (np. latarki, odkurzacza, zegara), posługuje się nimi, nie psując ich;
- buduje z różnorodnych przedmiotów dostępnych w otoczeniu np. szałas, namiot, wagę.
W zakresie dbałości o bezpieczeństwo własne i innych:
- utrzymuje porządek wokół siebie (na swoim stoliku, w sali zabaw, szatni i w ogrodzie);
- sprząta po sobie i pomaga innym w utrzymywaniu porządku;
- zna zagrożenia wynikające z niewłaściwego używania narzędzi i urządzeń technicznych;
- wie, jak należy bezpiecznie poruszać się na drogach (w tym na rowerze) i korzystać ze środków komunikacji; wie, jak trzeba zachować się w sytuacji wypadku, np. umie powiadomić dorosłych, zna telefony alarmowe.
Wychowanie fizyczne.
Uczeń kończący klasę I:
- uczestniczy w zajęciach rozwijających sprawność fizyczną, zgodnie z regułami;
- potrafi: chwytać piłkę, rzucać nią do celu i na odległość, toczyć ją i kozłować;
- pokonywać przeszkody naturalne i sztuczne;
- wykonywać ćwiczenia równoważne;
- dba o to, aby prawidłowo siedzieć w ławce, przy stole itp.;
- wie, że choroby są zagrożeniem dla zdrowia i że można im zapobiegać poprzez: szczepienia ochronne, właściwe odżywianie się, aktywność fizyczną, przestrzeganie higieny; właściwie zachowuje się w sytuacji choroby;
- wie, że nie może samodzielnie zażywać lekarstw i stosować środków chemicznych (np. środków czystości, środków ochrony roślin);
- wie, że dzieci niepełnosprawne znajdują się w trudnej sytuacji i pomaga im.
II. Wymagania edukacyjne na koniec klasy II szkoły podstawowej zgodne z podstawą programową.
Edukacja polonistyczna
Uczeń kończący klasę II:
Mówienie i słuchanie:
Uczeń kończący klasę II:
Uczeń kończący klasę II:
Uczeń kończący klasę II:
Uczeń kończący klasę II:
Zna środowisko techniczne:
Uczeń kończący klasę II:
Uczeń kończący klasę II:
W zakresie odbioru muzyki zna i stosuje następujące rodzaje aktywności muzycznej:
Uczeń kończący klasę II:
Uczeń kończący klasę II:
Edukacja polonistyczna
Uczeń kończący klasę II:
Mówienie i słuchanie:
- mówi zrozumiale, wymawiając słowa wyraziście i poprawnie;
- umie przyjąć w rozmowie rolę słuchacza i osoby zabierającej głos;
- uczestniczy w rozmowie na określony temat (np. na temat tekstu, świąt, bieżących spraw klasowych i szkolnych, zjawisk przyrody, własnych przeżyć, wykonanych prac plastycznych itd.);
- wypowiada się samodzielnie na różne tematy;
- zadaje pytania kolegom i nauczycielowi;
- prosi o wyjaśnienie znaczenia wyrazów, poleceń lub niezrozumiałego fragmentu tekstu;
- słowem, zdaniem odpowiada na pytania nauczyciela, kolegów;
- wypowiada się na temat wysłuchanego (przeczytanego) tekstu, oglądanej historyjki obrazkowej, przedmiotu, ilustracji, filmu itp. (opowiadając, opisując);
- okazuje zainteresowanie wypowiedziami kolegów i nauczycieli;
- słucha i rozumie tekst mówiony, czytany lub odtwarzany z nagrania;
- tworzy swą wypowiedź w formie kilkuzdaniowego, spójnego tekstu;
- uczestniczy w zabawie teatralnej, ilustruje mimiką, gestem, ruchem zachowania bohatera literackiego;
- rozumie umowne znaczenie rekwizytu i umie posłużyć się nim w odgrywanej scence.
- rozpoznaje litery i łączy je z odpowiednimi głoskami;
- wyróżnia i poprawnie artykułuje głoski odpowiadające poszczególnym literom;
- porównuje liczbę głosek i liter w wyrazach;
- czyta teksty drukowane i pisane;
- czyta głośno i poprawnie, płynnie i wyraziście;
- czyta cicho ze zrozumieniem;
- czyta teksty znane i nowo poznane;
- rozumie znaczenie czytanych wyrazów, zwrotów, zdań, rozumie sens całego tekstu;
- czyta ze zrozumieniem komunikaty, polecenia w podręczniku, plany działania, instrukcje obsługi urządzeń;
- szuka informacji w encyklopediach, słownikach;
- ustala kolejność zdarzeń w tekście, wyszukuje fragmenty tekstu potrzebne do tematu;
- ocenia zdarzenia i postać bohatera;
- porównuje zdarzenia fikcyjne z własnymi doświadczeniami;
- samodzielnie czyta wybrane przez siebie książki i czasopisma.
- rozpoznaje niektóre rytmicznie powtarzające się elementy wiersza, np. rym, wers, strofę, refren.
- zapisuje litery małe i wielkie, odtwarza odpowiednio ich kształty;
- tworzy wyrazy z rozsypanki literowej, sylabowej;
- zapisuje wyrazy i zdania;
- pisze czytelnie, poprawnie łącząc litery;
- przepisuje poprawnie wyrazy, zdania, fragmenty tekstów;
- prawidłowo rozmieszcza pisany tekst na kartce – podpisuje własne ilustracje i historyjki obrazkowe w książce;
- pisze z pamięci i ze słuchu wyrazy i krótkie teksty;
- rozwija zdanie nierozwinięte;
- redaguje pisemne odpowiedzi na pytania do tekstu;
- potrafi tworzyć własne teksty, zapisując swoje myśli w formie zdań;
- układa samodzielnie wypowiedź na określony temat i zapisuje ją;
- redaguje pisma użytkowe, np.: zaproszenie, zawiadomienie, list, komunikat;
- układa i zapisuje plan opowiadania, plan pracy.
- rozpoznaje zdania w mowie i tekście pisanym;
- wyróżnia wyrazy w zdaniach;
- stosuje wielką literę na początku zdania, kropkę, pytajnik, wykrzyknik na końcu zdania;
- rozpoznaje zdania pojedyncze oznajmujące i pytające;
- rozwija zdania;
- w pisowni imion, nazwisk, nazw geograficznych stosuje wielką literę;
- dzieli wyrazy na głoski i sylaby;
- rozpoznaje i nazywa samogłoski i spółgłoski;
- zna głoski oznaczone dwiema literami;
- pisze poprawnie wyrazy ze spółgłoskami miękkimi, w których miękkość oznaczona jest literą i lub znakiem diakrytycznym;
- pisze poprawnie wyrazy z ą i ę o pisowni zgodnej z wymową;
- pisze poprawnie wyrazy, w których spółgłoska miękka traci dźwięczność na końcu wyrazu;
- pisze wyrazy z ó i rz wymiennym w zakresie opracowanego słownictwa;
- pisze poznane wyrazy poprawnie pod względem ortograficznym;
- porządkuje wyrazy alfabetycznie według pierwszej, pierwszej i drugiej, pierwszej drugiej i trzeciej litery;
- pisze i odczytuje pospolite skróty spotykane w otoczeniu dziecka;
- tworzy wyrazy pokrewne i stosuje je w pracach pisemnych;
- wyszukuje wyrazy bliskoznaczne i zastępuje nimi powtarzające się wyrazy;
- grupuje wyrazy będące nazwami osób, rzeczy, przedmiotów, zwierząt i roślin, wyrazy oznaczające czynności, wyrazy oznaczające cechy przedmiotów, osób;
- wyjaśnia wyrazy i zwroty spotykane w słuchanych i czytanych tekstach.
Uczeń kończący klasę II:
- zna i respektuje prawa i obowiązki ucznia, w tym zasady bycia dobrym kolegą; uczestniczy w szkolnych wydarzeniach, na miarę swych możliwości;
- odróżnia dobro od zła; stara się być sprawiedliwym i prawdomównym;
- wie, jak zachować się w szkole i jakie są obowiązki ucznia;
- zastanawia się nad mocnymi i słabymi cechami swojego charakteru, dokonuje samooceny;
- rozumie pojęcia: rodzina, rodzice, dziecko, rodzeństwo, dziadkowie, wnuki;
- identyfikuje się ze swoją rodziną;
- podejmuje obowiązki domowe i rzetelnie je wypełnia;
- rozumie, co to jest sytuacja ekonomiczna rodziny i wie, że trzeba do niej dostosowywać swe oczekiwania;
- pomaga potrzebującym;
- wie, jak zachować się w stosunku do dorosłych i rówieśników (stosuje formy grzecznościowe);
- rozumie potrzebę utrzymywania dobrych relacji z innymi ludźmi; jest chętny do pomocy;
- zna zawody, jakie wykonują dorośli w jego otoczeniu;
- potrafi opowiedzieć o pracy ludzi w poznanych zawodach; wie, czym zajmują się osoby pracujące w danym zawodzie;
- wie, że każda praca jest ważna i potrzebna; wie, że należy szanować pracę każdego człowieka;
- rozumie pojęcia: miejscowość, województwo, kraj;
- zna nazwy kilku miast i wsi położonych najbliżej swojej miejscowości;
- potrafi określić krajobraz swojej okolicy;
- określa swą przynależność narodową;
- zna nazwy kolejnych stolic Polski;
- zna symbole narodowe (nazwę kraju, barwy narodowe, hymn, godło);
- zna nazwy wybranych krajów należących do Unii Europejskiej;
- rozpoznaje flagę i hymn Unii Europejskiej;
- szanuje odmienność każdego człowieka;
- rozumie, że ludzie mają te same prawa niezależnie od wyglądu czy koloru skóry;
- dba o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych (w miarę możliwości);
- potrafi zawiadomić dorosłych o wypadku;
- zna ogólnopolskie numery alarmowe.
Uczeń kończący klasę II:
- przeprowadza proste doświadczenia przyrodnicze;
- potrafi obserwować i wiązać przyczynę ze skutkiem;
- wyciąga wnioski z prowadzonych obserwacji;
- potrafi opisać życie roślin i zwierząt w poznanych ekosystemach: w lesie, na polu na łące, w ogrodzie, w sadzie, nad wodą, w parku;
- rozpoznaje drzewa, krzewy i rośliny zielne rosnące w parku, wokół szkoły, wokół domu, w lesie, na łące, na polu;
- zna czynniki warunkujące rozwój roślin;
- umie pielęgnować rośliny ozdobne;
- potrafi wymienić nadziemne i podziemne części roślin;
- dostrzega związek między warunkami życia a rozwojem rośliny;
- zna nazwy niektórych owoców, drzew i krzewów uprawianych w sadach;
- zna nazwy wybranych warzyw uprawianych w Polsce oraz niektóre sposoby przechowywania i przetwarzania warzyw i owoców;
- potrafi wymienić nazwy niektórych zwierząt żyjących w ogrodzie, w parku, w lesie, na polu, na łące, w wodzie;
- wie, jak opiekować się zwierzętami;
- umie wymienić nazwy zwierzą hodowanych w Polsce;
- zna nazwy zwierząt żyjących w różnych częściach świata;
- nazywa i wskazuje części ciała;
- zna nazwy poszczególnych pór roku, potrafi je scharakteryzować;
- rozumie konieczność ochrony środowiska naturalnego przez człowieka;
- wie, jakie znaczenie dla życia ludzi, zwierząt i roślin ma powietrze, woda, słońce;
- wie, jakie bogactwa naturalne kryje w swoim wnętrzu ziemia; wie jak powstały złoża węgla i soli;
- zna stany skupienia wody;
- wie, na czym polega krążenie wody w przyrodzie;
- zna rodzaje zbiorników wodnych;
- wie, jak człowiek wykorzystuje wodę;
- wie, jakie są elementy pogody;
- potrafi w znanej sobie okolicy wskazać wschód, zachód, północ, południe;
- umie wskazać główne kierunki na mapie Polski;
- potrafi wskazać na mapie granice Polski;
- dba o higienę osobistą, umie się odpowiednio ubrać w zależności od pory roku i komunikatu o pogodzie;
- wie, co powinien jeść, aby być zdrowym;
- rozumie, jakie zagrożenia niosą ze sobą takie zjawiska, jak: burza, huragan, śnieżyca, lawina; wie, jak trzeba zachować się w takich sytuacjach.
Uczeń kończący klasę II:
- określa swoje położenie w przestrzeni, położenie przedmiotu względem obserwatora i względem drugiego przedmiotu;
- poprawnie i ze zrozumieniem używa wyrazów typu: za, przed, do przodu, do tyłu, na prawo, na lewo itp.;
- potrafi uporządkować przedmioty według obranej cechy wielkościowej;
- grupuje przedmioty według wyróżnionej cechy (cech);
- tworzy zbiór przedmiotów spełniających podany warunek;
- ustala liczebność danego zbioru przedmiotów;
- wskazuje zbiory równoliczne i nierównoliczne;
- rysuje figury symetryczne, uzupełnia elementy rysunku;
- kontynuuje regularność w prostych motywach, szlaczkach, rozetach, mandalach;
- umie posługiwać się w praktyce pojęciem liczby we wszystkich jej aspektach;
- rozkłada liczby na składniki;
- liczy w zakresie 100 według podanego wzoru;
- wskazuje miejsce liczby w ciągu liczbowym;
- potrafi porównywać liczby słownie i z użyciem znaków: <, >, =;
- potrafi porównywać poprzez szacowanie;
- rozumie pojęcia: mniej, więcej, tyle samo;
- poznaje cztery podstawowe działania arytmetyczne, potrafi je zapisać za pomocą cyfr i znaków matematycznych;
- nabywa biegłości w dodawaniu, odejmowaniu liczb w zakresie 50;
- wie, jaka jest rola zera w wymienionych działaniach;
- sprawdza odejmowanie za pomocą dodawania;
- wie, jaka jest rola zera i liczby jeden w działaniach arytmetycznych;
- podaje z pamięci iloczyny i ilorazy w zakresie tabliczki mnożenia do 50;
- zna umowy dotyczące kolejności wykonywania działań z nawiasami i bez nawiasów;
- umie rozwiązywać proste równania z jedną niewiadomą w postaci okienka;
- potrafi rozwiązywać zadania proste standardowe i niestandardowe;
- potrafi analizować treść zadań tekstowych, wyróżniać dane i niewiadome, dobierać działania odpowiednie do warunku zadania;
- potrafi układać zadania tekstowe do sytuacji konkretnej, ilustracji, formuły matematycznej oraz je przekształcać;
- wykonuje obliczenia pieniężne;
- rozumie znaczenie pojęć: cena, wartość, ilość;
- zna podstawowe jednostki długości i ich skróty;
- potrafi zapisać wynik pomiaru;
- zna podstawowe jednostki masy;
- potrafi posługiwać się wagą, zapisuje wynik ważenia;
- zna podstawowe jednostki pojemności;
- odczytuje i zapisuje temperaturę;
- potrafi odczytać wskazania termometru;
- zna nazwy i kolejność dni tygodnia, nazwy miesięcy, pór roku;
- poda liczbę dni w danym miesiącu; potrafi zapisać i odczytać daty;
- wykona proste obliczenia kalendarzowe;
- określa czas zegarowy: potrafi odczytać wskazania czasu na różnych zegarach;
- zna jednostki czasu zegarowego;
- zna sposoby zapisywania czasu zegarowego za pomocą godzin i minut w systemie dwunasto i dwudziestoczterogodzinnym;
- wykonuje proste obliczenia zegarowe;
- rozpoznaje i nazywa koła, prostokąty, kwadraty, trójkąty;
- potrafi mierzyć odcinki;
- rysuje odcinki o podanej długości.
Uczeń kończący klasę II:
Zna środowisko techniczne:
- orientuje się w sposobach wytwarzania przedmiotów codziennego użytku (,,Jak to zrobiono?''): meble, domy, samochody, sprzęt gospodarstwa domowego;
- rozpoznaje rodzaje maszyn i urządzeń: transportowych (samochody, statki, samoloty), wytwórczych (narzędzia, przyrządy), informatycznych (komputer, telefon komórkowy); orientuje się w rodzajach budowli;
- określa wartość urządzeń technicznych z punktu widzenia cech użytkowych (łatwa lub trudna obsługa), ekonomicznych (tanie lub drogie w zakupie i użytkowaniu), estetycznych (np. ładne lub brzydkie).
- przedstawia pomysły rozwiązań technicznych: planuje kolejne czynności, dobiera odpowiednie materiały (papier, drewno, metal, tworzywo sztuczne, materiały włókiennicze oraz narzędzia;
- rozumie potrzebę organizowania działania technicznego: pracy indywidualnej i zespołowej.
- odmierzania potrzebnej ilości materiału;
- cięcia papieru, tektury itp.;
- montażu modeli papierowych i z tworzyw sztucznych, korzystając z różnych instrukcji i schematów rysunkowych (np. buduje latawce, makiety domów, mostów, modele samochodów, samolotów, statków);
- w miarę możliwości, montażu obwodów elektrycznych, szeregowych i równoległych z wykorzystaniem gotowych zestawów.
- utrzymuje ład i porządek w miejscu pracy;
- właściwie używa narzędzi i urządzeń technicznych;
- wie, jak należy bezpiecznie poruszać się po drogach (w tym na rowerze) i korzysta ze środków komunikacji; wie, jak trzeba zachować się w sytuacji wypadku.
Uczeń kończący klasę II:
- wykonuje prace plastyczne na określony temat, z wyobraźni, na podstawie przeżyć doświadczeń, obserwacji, treści utworów literackich, teatralnych, muzycznych itd.;
- wyróżnia cechy postaci ludzkiej, zwierzęcej, roślin oraz przedmiotów;
- projektuje i wykonuje elementy scenografii, kukiełki, maski do przedstawień, inscenizacji;
- wie, że linia jest elementem każdego dzieła plastycznego, zna jej rolę w rysunku i malarstwie;
- obrysowuje linią szablony, zakreskowuje powierzchnie konturów;
- posługuje się plamą jako środkiem wypowiedzi plastycznej;
- zna barwy podstawowe i pochodne;
- tworzy różne kombinacje kolorów; wie, jak łączyć barwy, by otrzymać dużą gamę kolorów;
- doborem barw przedstawia nastrój swojej pracy plastycznej;
- nazywa faktury materiałów wykorzystywanych w swoich pracach;
- zagospodarowuje całą kartkę papieru;
- zachowuje proporcje postaci, przedmiotów, obiektów;
- potrafi przedstawić środkami plastycznymi ciekawy układ kompozycyjny;
- zna niektóre techniki malarskie i potrafi się nimi posłużyć (malowanie, rysowanie, wydzieranie, wycinanie itp.);
- modeluje w plastelinie, masie solnej;
- konstruuje rzeźby i płaskorzeźby z materiałów przyrodniczych, plasteliny, modeliny, papieru, śniegu
- projektuje różne formy użytkowe na potrzeby swoje, kolegów oraz upominki;
- zna niektóre właściwości materiałów (papierniczych, tekstylnych, metalowych, plastikowych) wykorzystywanych w pracach;
- składa, zgina, formuje papier (origami);
- zna zawody związane ze sztuką: malarz, rzeźbiarz, architekt, scenograf, grafik, fotograf, projektant, twórca ludowy oraz nazywa ich wytwory;
- wie, co może być tematyką martwej natury, pejzażów, portretów;
- rozumie znaczenie terminów: zabytek, pomnik;
- dostrzega różnice między płaską formą – rysunkiem a przestrzenną – rzeźbą.
Uczeń kończący klasę II:
W zakresie odbioru muzyki zna i stosuje następujące rodzaje aktywności muzycznej:
- śpiewa w zespole piosenki z słuchu (nie mniej niż 10 utworów w roku szkolnym, śpiewa z pamięci hymn narodowy;
- gra na instrumentach perkusyjnych (proste rytmy i wzory rytmiczne) oraz melodycznych (proste melodie i akompaniamenty);
- realizuje sylabami rytmicznymi, gestem oraz ruchem proste rytmy i wzory rytmiczne; reaguje ruchem na puls rytmiczny i jego zmiany, zmiany tempa, metrum i dynamiki (maszeruje, biega, podskakuje)
- tańczy podstawowe kroki;
- rozróżnia podstawowe elementy muzyki (melodia, rytm, wysokość dźwięku, akompaniament, tempo, dynamika) i znaki notacji muzycznej (wyraża ruchowo czas trwania wartości rytmicznych, nut i pauz);
- aktywnie słucha muzyki i określa jej cechy; rozróżnia i wyraża środkami pozamuzycznymi charakter emocjonalny muzyki, rozpoznaje utwory wykonane: solo, zespołowo, na chór i orkiestrę; rozpoznaje podstawowe formy muzyczne –AB, ABA (wskazuje ruchem lub gestem ich kolejne części).
- tworzy proste ilustracje dźwiękowe do tekstów i obrazów oraz improwizacje ruchowe do muzyki;
- improwizuje głosem i na instrumentach według ustalonych zasad;
- wykonuje proste utwory, interpretuje je zgodnie z ich rodzajem i funkcją.
Uczeń kończący klasę II:
- potrafi prawidłowo przyjąć pozycje wyjściowe do ćwiczeń: postawę zasadniczą, stanie jednonóż, siady (skrzyżny, klęczny, prosty, rozkroczny, skulny), klęki (prosty, podparty), leżenie (przodem, tyłem, przewrotne, przerzutne), podpory (przodem, tyłem), przysiad;
- rozumie i prawidłowo wykonuje ustawienie w rozsypce, w szeregu, w dwuszeregu, w rzędzie, w dwurzędzie, na obwodzie koła;
- potrafi maszerować w parach i rzędem;
- potrafi prawidłowo powtórzyć ćwiczenia kształtujące bez przyborów;
- w ćwiczeniach z przyborami wykorzystuje przybory typowe i nietypowe zgodnie z ich przeznaczeniem;
- zna ćwiczenia wspierające kształtowanie nawyku prawidłowej postawy ciała;
- przestrzega zasady przyjmowania prawidłowej postawy ciała podczas ćwiczeń, zabawy i pracy;
- potrafi wykonać skok w dal z miejsca i sposobem naturalnym, skoki nad niskimi przeszkodami oraz skoki przez skakankę;
- wspina się na drabinki i inne niskie przeszkody;
- potrafi przejść po listwie odwróconej ławeczki gimnastycznej, wykonując dodatkowe ćwiczenie (np. przysiad, obrót, skłon);
- pokonuje naturalne tory przeszkód oraz tworzone według pomysłów nauczyciela;
- przestrzega zasad bezpiecznej zabawy w różnych warunkach: w szkole, w domu, na placu zabaw, na śniegu i lodzie;
- zna zasady bezpiecznego korzystania z przyborów i przyrządów gimnastycznych;
- wybiera bezpieczne miejsce do ćwiczeń oraz zabaw ruchowych na świeżym powietrzu;
- zna różne ustawienia do gier i zabaw ruchowych;
- zna reguły poznanych gier i zabaw ruchowych i przestrzega ich;
- zna i przestrzega podstawowych przepisów obowiązujących w minigrach sportowych, rozróżnia piłki przeznaczone do tych gier (minisiatkówki, minikoszykówki, minipiłki nożnej);
- potrafi wykonać podanie i chwyt piłki oburącz oraz jednorącz w marszu i biegu ze zmianą kierunku ruchu;
- potrafi wykonać improwizację ruchową przy muzyce;
- zna i przestrzega zasad kulturalnego zachowania się w czasie zabaw tanecznych;
- wie, jak zachować się w sytuacji zwycięstwa i porażki podczas rywalizacji indywidualnej i zespołowej;
- wie, gdzie można bezpiecznie organizować zabawy, a gdzie nie można i dlaczego;
- zna zasady bezpiecznych zabaw;
- zna zabawy, które można organizować w różnych porach roku;
- wie, jak bezpiecznie wypoczywać w lesie, w górach, nad wodą, na wsi;
- rozumie potrzebę aktywnego wypoczynku.
Uczeń kończący klasę II:
- umie obsługiwać komputer;
- posługuje się myszą i klawiaturą;
- poprawnie nazywa główne elementy zestawu komputerowego;
- posługuje się wybranymi programami i grami edukacyjnymi, rozwijając swoje zainteresowania;
- wykonuje rysunki za pomocą wybranego edytora grafiki, np. z gotowych figur;
- zna zagrożenia wynikające z korzystania z komputera, Internetu;
- ma świadomość niebezpieczeństw wynikających z anonimowości kontaktów i podawania swojego adresu;
- stosuje się do ograniczeń dotyczących korzystania z komputera, Internetu.
III. Wymagania edukacyjne na koniec klasy III szkoły podstawowej zgodne z podstawą programową
Edukacja polonistyczna
Uczeń kończący klasę III:
Korzysta z informacji:
Uczeń kończący klasę III
Uczeń kończący klasę III:
W zakresie odbioru muzyki zna i stosuje następujące rodzaje aktywności muzycznej:
Uczeń kończący klasę III
W zakresie percepcji sztuki:
Uczeń kończący klasę III
Uczeń kończący klasę III
Uczeń kończący klasę III
Uczeń kończący klasę III
Umie obsługiwać komputer:
Uczeń kończący klasę III:
Zna środowisko techniczne na tyle, że:
Uczeń kończący klasę III
W zakresie sprawności fizycznej:
Edukacja polonistyczna
Uczeń kończący klasę III:
Korzysta z informacji:
- uważnie słucha wypowiedzi i korzysta z przekazywanych informacji;
- czyta i rozumie teksty przeznaczone dla dzieci na I etapie edukacyjnym i wyciąga z nich wnioski;
- wyszukuje w tekście potrzebne informacje i w miarę możliwości korzysta ze słowników i encyklopedii przeznaczonych dla dzieci na I etapie edukacyjnym;
- zna formy użytkowe: życzenia, zaproszenie, zawiadomienie, list, notatka do kroniki; potrafi z nich korzystać.
- przejawia wrażliwość estetyczną, rozszerza zasób słownictwa poprzez kontakt dziełami literackimi, w tekście literackim zaznacza wybrane fragmenty, czas i miejsce akcji, wskazuje głównych bohaterów;
- czyta teksty i recytuje wiersze z uwzględnieniem interpunkcji i intonacji;
- ma potrzebę kontaktu z literaturą i sztuką dla dzieci, czyta wybrane przez siebie i wskazane przez nauczyciela książki, wypowiada się na ich temat;
- pod kierunkiem nauczyciela korzysta z podręczników i zeszytów ćwiczeń oraz innych środków dydaktycznych.
- w formie ustnej i pisemnej: kilkuzdaniową wypowiedź, krótkie opowiadanie i opis, list prywatny, życzenia, zaproszenie;
- dobiera właściwe formy komunikowania się w różnych sytuacjach społecznych;
- uczestniczy w rozmowach: zadaje pytania, udziela odpowiedzi i prezentuje własne zdanie; poszerza zakres słownictwa i struktur składniowych;
- dba o kulturę wypowiadania się; poprawnie artykułuje głoski, akcentuje wyrazy, stosuje pauzy i właściwą intonację w zdaniu oznajmującym, pytającym i rozkazującym;
- stosuje formuły grzecznościowe;
- dostrzega różnicę pomiędzy literą i głoską; dzieli wyrazy na sylaby; oddziela wyrazy w zdaniu, zdania w teks cię, pisze czytelnie i estetycznie (przestrzega zasad kaligrafii);
- dba o poprawność gramatyczną, ortograficzną oraz interpunkcyjną;
- przepisuje teksty, pisze z pamięci i ze słuchu; w miarę swoich możliwości;
- samodzielnie realizuje pisemne zadania domowe.
Uczeń kończący klasę III
- wie, że ludzie posługują się różnymi językami i że chcąc się z nimi porozumieć trzeba nauczyć się ich języka (motywacja do nauki języka obcego);
- reaguje werbalnie i niewerbalnie na proste polecenia nauczyciela;
- rozumie wypowiedzi ze słuchu;
- rozróżnia znaczenie wyrazów o podobnym brzmieniu;
- rozpoznaje zwroty stosowane na co dzień i potrafi się nimi posługiwać;
- rozumie ogólny sens krótkich opowiadań i baśni przedstawianych także za pomocą obrazów, gestów;
- rozumie sens prostych dialogów w historyjkach obrazkowych (także w nagraniach audio i video);
- czyta ze zrozumieniem wyrazy i proste zdania;
- zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów, recytuje wiersze, rymowanki i śpiewa piosenki, nazywa obiekty z otoczenia i opisuje;
- bierze udział w mini przedstawieniach teatralnych; przepisuje wyrazy i zdania;
- w nauce języka obcego nowożytnego potrafi korzystać ze słowników obrazków, książeczek, środków multimedialnych;
- współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.
Uczeń kończący klasę III:
W zakresie odbioru muzyki zna i stosuje następujące rodzaje aktywności muzycznej:
- śpiewa w zespole piosenki ze słuchu (nie mniej niż 10 utworów w roku szkolnym);
- śpiewa z pamięci hymn narodowy;
- gra na instrumentach perkusyjnych (proste rytmy i wzory rytmiczne) oraz melodycznych (proste melodie i akompaniamenty);
- realizuje sylabami rytmicznymi, gestem oraz ruchem proste rytmy i wzory rytmiczne;
- reaguje ruchem na puls rytmiczny i jego zmiany, zmiany tempa, metrum i dynamiki (maszeruje, biega, podskakuje);
- tańczy podstawowe kroki i figury krakowiaka, polki oraz innego, prostego tańca ludowego;
- rozróżnia podstawowe elementy muzyki (melodia, rytm, wysokość dźwięku, akompaniament, tempo, dynamika) i znaki notacji muzycznej (wyraża ruchowo czas trwania wartości rytmicznych, nut i pauz);
- aktywnie słucha muzyki i określa jej cechy: rozróżnia i wyraża środkami pozamuzycznymi charakter emocjonalny muzyki, rozpoznaje utwory wykonane: solo i zespołowo, na chór i orkiestrę; orientuje się w rodzajach głosów ludzkich (sopran, bas oraz w instrumentach muzycznych (fortepian, gitara, skrzypce, trąbka, flet, perkusja);
- rozpoznaje podstawowe formy muzyczne – AB, ABA (wskazuje ruchem lub gestem ich kolejne części).
- tworzy proste ilustracje dźwiękowe do tekstów i obrazów oraz improwizacje ruchowe do muzyki;
- improwizuje głosem i na instrumentach według ustalonych zasad;
- wykonuje proste utwory, interpretuje je zgodnie z ich rodzajem i funkcją.
Uczeń kończący klasę III
W zakresie percepcji sztuki:
- określa swoją przynależność kulturową poprzez kontakt z wybranymi dziełami sztuki, zabytkami i z tradycją w środowisku rodzinnym, szkolnym i lokalnym;
- uczestniczy w życiu kulturalnym tych środowisk, wie o istnieniu placówek kultury działających na ich rzecz;
- korzysta z przekazów medialnych; stosuje ich wytwory w swojej działalności twórczej (zgodnie z elementarną wiedzą o prawach autora).
- podejmuje działalność twórczą posługując się takimi środkami wyrazu plastycznego, jak: kształt, barwa, faktura, w kompozycji na płaszczyźnie i w przestrzeni (stosując określone materiały, narzędzia i techniki plastyczne);
- realizuje proste projekty w zakresie form użytkowych, w tym służące kształtowaniu własnego wizerunku i otoczenia oraz upowszechnianiu kultury w środowisku szkolnym (stosując określone narzędzia i wytwory przekazów medialnych).
- rozróżnia takie dziedziny działalności twórczej człowieka, jak: architektura, sztuki plastyczne oraz inne określone dyscypliny sztuki (fotografia, film) i przekazy medialne (telewizja, Internet), a także rzemiosło artystyczne i sztukę ludową;
- rozpoznaje wybrane dzieła architektury i sztuk plastycznych należące do polskiego i europejskiego dziedzictwa kultury; opisuje ich cechy charakterystyczne (posługując się elementarnymi terminami właściwymi dla tych dziedzin działalności twórczej).
Uczeń kończący klasę III
- odróżnia dobro od zła, stara się być sprawiedliwym i prawdomównym; nie krzywdzi słabszych i pomaga potrzebującym;
- identyfikuje się ze swoją rodziną i jej tradycjami; podejmuje obowiązki domowe i rzetelnie je wypełnia;
- rozumie co to jest sytuacja ekonomiczna rodziny i wie, że trzeba do niej dostosować swe oczekiwania;
- wie, jak należy zachowywać się w stosunku do dorosłych i rówieśników (formy grzecznościowe);
- rozumie potrzebę utrzymywania dobrych relacji z sąsiadami w miejscu zamieszkania;
- jest chętny do pomocy, respektuje prawo innych do pracy i wypoczynku;
- jest tolerancyjny wobec osób innej narodowości, tradycji kulturowej itp.;
- wie, że wszyscy ludzie maj ą równe prawa;
- zna prawa ucznia i jego obowiązki (w tym zasady bycia dobrym kolegą), respektuje je;
- uczestniczy w szkolnych wydarzeniach;
- zna najbliższą oko lice, j ej ważniejsze obiekty, tradycje; wie w jakim regionie mieszka;
- uczestniczy w wydarzeniach organizowanych przez lokalną społeczność;
- zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn narodowy) i najważniejsze wydarzenia historyczne; orientuje się w tym, że są ludzie szczególnie zasłużeni dla miejscowości, której mieszka, dla Polski i świata;
- wie, jak ważna jest praca w życiu człowieka; wie, jaki zawód wykonują jego najbliżsi i znajomi; czym zajmuje się np. kolejarz, aptekarz, policjant, weterynarz;
- zna zagrożenia ze strony ludzi; potrafi powiadomić dorosłych o wypadku, zagrożeniu, niebezpieczeństwie;
- zna numery telefonów: pogotowia ratunkowego, straży pożarnej, policji oraz ogólnopolski numer alarmowy 112.
Uczeń kończący klasę III
- obserwuje i prowadzi proste doświadczenia przyrodnicze, analizuje je i wiąże przyczynę ze skutkiem;
- opisuje życie w wybranych ekosystemach: w lesie, ogrodzie, parku, łące i zbiornikach wodnych;
- nazywa charakterystyczne elementy typowych krajobrazów Polski: nadmorskiego, nizinnego, górskiego;
- wymienia zwierzęta i rośliny typowe dla wybranych regionów Polski; rozpoznaje i nazywa niektóre zwierzęta egzotyczne;
- wyjaśnia zależności funkcjonowania przyrody od pór roku;
- podejmuje działania na rzecz ochrony przyrody w swoim środowisku; wie, jakie zniszczenia w przyrodzie powoduje człowiek (wypalanie łąk, zaśmiecanie lasów, nadmierny hałas, kłusownictwo);
- zna wpływ przyrody nieożywionej na życie ludzi, zwierząt i roślin;
- wpływ światła słonecznego na cykliczność życia na Ziemi;
- znaczenie powietrza i wody dla życia;
- znaczenie wybranych skał i minerałów dla człowieka (np. węgla i gliny);
- nazywa części ciała i organy wewnętrzne zwierząt i ludzi (np. serce, płuca, żołądek);
- zna podstawowe zasady racjonalnego odżywiania się; rozumie konieczność kontrolowania stanu zdrowia i stosuje się do zaleceń stomatologa i lekarza;
- dba o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych (w miarę swoich możliwości); orientu je się w zagrożeniach ze strony roślin i zwierząt, a także w zagrożeniach typu burza, huragan, śnieżyca, lawina, powódź, itp.; wie, jak trzeba zachować się w takich sytuacjach.
Uczeń kończący klasę III
- liczy (w przód i w tył) od danej liczby po l, dziesiątkami od danej liczby w zakresie 100 i setkami od danej liczby w zakresie 1000;
- zapisuje cyframi i odczytuje liczby w zakresie 1000;
- porównuje dowolne dwie liczby w zakresie 1000 (słownie i z użyciem znaków <,>,=);
- dodaje i odejmuje liczby w zakresie 100 (bez algorytmów działań pisemnych); sprawdza wyniki odejmowania za pomocą dodawania;
- podaje z pamięci iloczyny w zakresie tabliczki mnożenia; sprawdza wyniki dzielenia za pomocą mnożenia;
- rozwiązuje łatwe równania jednodziałaniowe z niewiadomą w postaci okienka (bez przenoszenia na drugą stronę);
- rozwiązuje zadania tekstowe wymagające wykonania jednego działania (w tym zadania na porównywanie różnicowe, ale bez porównywania ilorazowego);
- wykonuje łatwe obliczenia pieniężne (cena, ilość, wartość) i radzi sobie w sytuacjach codziennych wymagających takich umiejętności;
- mierzy i zapisuje wynik pomiaru długości, szerokości i wysokości przedmiotów oraz odległości; posługuje się jednostkami: milimetr, centymetr, metr;
- wykonuje łatwe obliczenia dotyczące tych miar (bez zamiany jednostek i wyrażeń dwumianowanych w obliczeniach formalnych);
- używa pojęcia kilometr w sytuacjach życiowych, np. jechaliśmy autobusem 27 kilometrów (bez zamiany na metry);
- waży przedmioty, używając określeń: kilogram, pół kilograma, dekagram, gram;
- wykonuje łatwe obliczenia, używając tych miar (bez zamiany jednostek i bez wyrażeń dwumianowanych w obliczeniach formalnych);
- odmierza płyny różnymi miarkami; używa okres leń: litr, pół litra, ćwierć litra;
- odczytuje temperaturę (bez konieczności posługiwania się liczbami ujemnymi, np. 5 stopni mrozu, 3 stopnie poniżej zera);
- odczytuje i zapisuje liczby w systemie rzymskim od I do XII;
- podaje i zapisuje daty; zna kolejność dni tygodnia i miesięcy;
- porządkuje chronologicznie daty; wykonuje obliczenia kalendarzowe w sytuacjach życiowych;
- odczytuje wskazania zegarów: w systemach: 12- i 24-godzinnym, wyświetlających cyfr i ze wskazówkami; posługuje się pojęciami: godzina, pół godziny, kwadrans, minuta;
- wykonuje proste obliczenia zegarowe (pełne godziny);
- rozpoznaje i nazywa koła, kwadraty, prostokąty i trójkąty (również nietypowe, położone w różny sposób oraz w sytuacji, gdy figury zachodzą na siebie);
- rysuje odcinki o podanej długości; oblicza obwody trójkątów, kwadratów i prostokątów ( w centymetrach);
- rysuje drugą połowę figury symetrycznej; rysuje figury w powiększeniu i pomniejszeniu; kontynuuje regularność w prostych motywach (np. szlaczki, rozety).
Uczeń kończący klasę III
Umie obsługiwać komputer:
- posługuje się myszą i klawiaturą;
- poprawnie nazywa główne elementy zestawu komputerowego;
- posługuje się wybranymi programami i grami edukacyjnymi, rozwijając swoje zainteresowania; korzysta z opcji w programach;
- wyszukuje i korzysta z informacji;
- przegląda wybrane przez nauczyciela strony internetowe (np. stronę swojej szkoły);
- dostrzega elementy aktywne na stronie internetowej, nawiguje po stronach w określonym zakresie,
- odtwarza animacje i prezentacje multimedialne.
- wpisuje za pomocą klawiatury litery, cyfry i inne znaki, wyrazy i zdania;
- wykonuje rysunki za pomocą wybranego edytora grafiki, np. z gotowych figur.
- wie, że praca przy komputerze męczy wzrok, nadwyręża kręgosłup, ogranicza kontakty społeczne;
- ma wiadomość niebezpieczeństw wynikających z anonimowości kontaktów i podawania swojego adresu;
- stosuje się do ograniczeń dotyczących korzystania z komputera, Internetu i multimediów.
Uczeń kończący klasę III:
Zna środowisko techniczne na tyle, że:
- orientuje się w sposobach wytwarzania przedmiotów codziennego użytku (jak to zrobiono?"): meble, domy, samochody, sprzęt gospodarstwa domowego;
- rozpoznaje rodzaje maszyn i urządzeń: transportowych (samochody, statki, samoloty), wytwórczych (narzędzia, przyrządy), informatycznych (komputer, laptop, telefon komórkowy);
- orientuje się w rodzajach budowli (budynki mieszkalne, biurowe, przemysłowe, mosty, tunele, wieże) i urządzeń elektrycznych (latarka, prądnica rowerowa);
- określa wartość urządzeń technicznych z punktu widzenia cech użytkowych (łatwa lub trudna obsługa), ekonomicznych (tanie lub drogie w zakupie i użytkowaniu).
- przedstawia pomysły rozwiązań technicznych: planuje kolejne czynności, dobiera odpowiednie materiały (papier, drewno, metal, tworzywo sztuczne, materiały włókiennicze) oraz narzędzia;
- rozumie potrzebę organizowania działania technicznego: pracy indywidualnej i zespołowej;
- posiada umiejętności: odmierzania potrzebnej ilości materiału, cięcia papieru, tektury itp. schematów rysunkowych, np. buduje latawce, makiety domów, mostów, modele samochodów, samolotów i statków.
- utrzymuje ład i porządek w miejscu pracy;
- właściwie używa narzędzi i urządzeń technicznych;
- wie, jak należy bezpiecznie poruszać się po drogach (w tym na rowerze) i korzystać ze środków komunikacji; wie, jak trzeba zachować się w sytuacji wypadku.
Uczeń kończący klasę III
W zakresie sprawności fizycznej:
- realizuje marszobieg trwający co najmniej 15 minut;
- umie wykonać próbę siły mięśni brzucha oraz próbę gibkości dolnego odcinka kręgosłupa.
- przyjmuje pozycje wyjściowe i ustawienia do ćwiczeń oraz wykonuje przewrót w przód;
- skacze przez skakankę, wykonuje przeskoki jednonóż i obunóż nad niskimi przeszkodami;
- wykonuje ćwiczenia równoważne bez przyboru, z przyborem i na przyrządzie.
- posługuje się piłką: rzuca, chwyta, kozłuje, odbija i prowadzi ją;
- jeździ np. na rowerze, wrotkach; przestrzega zasad poruszania się po drogach;
- bierze udział w zabawach, mini grach i grach terenowych, zawodach sportowych, respektując reguły i podporządkowując się decyzjom sędziego;
- wie, jak należy zachować się w sytuacjach zwycięstwa i radzi sobie z porażkami w miarę swoich możliwości.
- dba o higienę osobistą i czystość odzieży,
- wie, jakie znaczenie dla zdrowia ma właściwe odżywianie się oraz aktywność fizyczna;
- wie, że nie może samodzielnie zażywać lekarstw i stosować środków chemicznych niezgodnie z przeznaczeniem;
- dba o prawidłową postawę, np. siedząc w ławce, przy stole;
- przestrzega zasad bezpiecznego zachowania się w trakcie zajęć ruchowych; posługuje się przyborami sportowymi zgodnie z ich przeznaczeniem;
- potrafi wybrać bezpieczne miejsce do zabaw i gier ruchowych; wie, do kogo zwrócić się o pomoc w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia.
Opracowała: Alina Zyra - nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej