Plan pracy oddziału przedszkolnego
sześciolatków
przy Szkole Podstawowej
im. Bolesława Chrobrego w Zarębach
Rok szkolny 2019/2020
Naczelnym celem wychowania przedszkolnego określonym i zawartym w
podstawie programowej i zatwierdzonej przez MEN jest: „ … wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane
jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co
umożliwiadziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz
gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W
efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na
pierwszym etapie edukacji”.
Zadanie I:
Kształtowanie umiejętności społecznych
dzieci: porozumiewanie się z dziećmi i
dorosłymi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
Cele:
a)
odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej
(obserwacje, rozmowy, zabawy);
b)
kształtowanie u dzieci poczucia przynależności
społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy
patriotycznej;
c)
przeciwdziałanie wszelkim przejawom agresji w grupie;
d) kształtowanie
u dzieci odporności emocjonalnej oraz umiejętności intelektualnych.
Sposób
realizacji:
a)
Uczenie nawiązywania bliskiego, serdecznego kontaktu z
innymi.
b)
Ustalenie reguł obowiązujących w oddziale
przedszkolnym.
c)
Monitorowanie zachowań dzieci, przestrzeganie
ustalonych zasad.
d)
Pomoc w budowaniu pozytywnego obrazu własnego „Ja"
i zaspakajaniu poczucia bezpieczeństwa.
e)
Uczenie sposobów radzenia sobie z własnymi emocjami,
właściwego reagowania na przejawy emocji innych oraz kontrolowania zachowań
własnych.
f)
Kształcenie przywiązania do najbliższego otoczenia społecznego
rodziny, oddziału przedszkolnego, środowiska.
g)
Wyrabianie samodzielności, umiejętności współdziałania
na rzecz innych.
h)
Konkurs recytatorski – wiersze dla dzieci.
Oczekiwane efekty:
a)
obdarza uwagądzieci
i dorosłych, aby rozumiećto,
co mówiąi czego oczekują;
b)
przestrzega reguł obowiązujących w oddziale przedszkolnym;
c)
przestrzega postanowień zawartych w Statucie Szkoły;
d)
nawiązuje bliskie, serdeczne kontakty z innymi;
e)
buduje pozytywny obraz własnego „Ja”;
f)
potrafi radzić sobie z własnymi emocjami oraz
kontrolować zachowania;
g)
potrafi wspólnie podejmować i realizować różne zadania,
rozwiązywać problemy;
h)
jest samodzielne;
i)
umie sięprzedstawić: podaje swoje imię, nazwisko i adres zamieszkania;
wie, komu można podawaćtakie informacje;
j)
próbuje przewidywać skutki zachowań oraz radzi sobie w
sytuacjach życiowych.
Zadanie II:
Rozwój sprawności umysłowych i
zainteresowań.
Cele:
a) realizacja
celów i zadań ujętych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego z
uwzględnieniem potrzeb i możliwości dzieci;
b) wprowadzenie
dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się
poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
c) budzenie
ciekawości poznawczej;
d) wspomaganie
dzieci w rozwijaniu swoich uzdolnień;
a)
kształtowanie u dziecka poczucia własnej wartości;
b)
wdrażanie do samokontroli i samooceny.
Sposób
realizacji:
a)
Aktywizowanie dzieci poprzez prezentacje osiągnięć,
np.: wystawa prac dzieci.
b)
Stosowanie aktywnych metod pracy dydaktycznej (gry,
burza mózgów).
c)
Stosowanie ćwiczeń rozwijających pamięć, wyobraźnię.
d)
Budzenie zaciekawienia otaczającym światem-
kształtowanie postawy twórczej.
e)
Poszanowanie własności społecznej z uwzględnieniem
sprzętu szkolnego, zabawek - odczytywanie sensu i przeznaczenia rzeczy.
f)
Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania
rzeczywistości poprzez obserwowanie, manipulowanie.
g)
praca z dzieckiem słabym – zajęcia
dydaktyczno-wyrównawcze.
h)
praca z dzieckiem uzdolnionym – wspieranie uzdolnień
twórczych w różnych dziedzinach aktywności.
i)
Organizowanie wyjść i wyjazdów – omówienie zasad
zachowania się w miejscach publicznych.
j)
Konkursy plastyczne wynikające z organizacji pracy.
Oczekiwane efekty:
a)
interesuje się otaczającym światem;
b)
dziecko wie jak należy zachować się w miejscach
publicznych;
c)
interesuje się zabytkami, malarstwem, potrafi dobrać
kolory;
d)
aktywnie uczestniczy w zajęciach dodatkowych;
e)
aktywnie uczestniczy w organizowanych konkursach,
uroczystościach przedszkolnych i szkolnych.
Zadanie III:
Rozwój fizyczny, psychiczny i zdrowotny
dziecka.
Cele:
a)
wspieranie dziecka w czynnościach samoobsługowych;
b)
zapoznanie dzieci z różnymi formami technik;
c)
kształtowanie u dzieci konieczności dbania o swoją
czystość osobistą;
d)
kształtowanie u dzieci konieczności dbania o porządek w
najbliższym otoczeniu.
Sposób
realizacji:
a)
Przekazywanie wiedzy o zdrowym stylu życia, ocenianie
zachowań służących i zagrażających zdrowiu.
b)
Przyzwyczajanie do systematycznego dbania o swoją
czystość osobistą.
c)
Czynności samoobsługowe związane z obsługą własną.
d)
Porządkowanie sali, kącika zabawy, miejsca pracy, itp.
e)
Wdrażanie do systematycznej pracy i poszanowania jego
wytworów.
f)
Zapoznanie z różnymi formami technik plastycznych i
technicznych.
g)
Wspieranie samodzielnych działań dziecka.
h)
Udział w ogólnopolskiej akcji „Zdrowo i sportowo”.
Oczekiwane efekty:
a)
samodzielnie wykonuje czynności samoobsługowe;
b)
dba o porządek w najbliższym otoczeniu (sala
przedszkolna, szkoła, dom);
c)
wie, że należy dbać o własne zdrowie (zdrowe
odżywianie, mycie zębów, kąpiel);
d)
Rozwija sprawność fizyczną.
Zadanie IV:
Bezpieczeństwo.
Cele:
a) Zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa
w oddziale przedszkolnym;
b) Zapewnienie dzieciom pomocy
psychologiczno-pedagogicznej;
c) Kształtowanie umiejętności podejmowania decyzji,
dokonywania wyborów.
Sposób
realizacji:
a) Rozmowy na temat podstawowych zasad ruchu
drogowego – spotkanie z policjantem.
b) Konkurs wiedzy o ruchu drogowym.
c) Uczenie
zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo - zachowanie się w drodze
podczas wycieczek i spacerów, uświadomienie złożoności sytuacji na drodze,
przygotowanie do uczestnictwa w ruchu drogowym.
d) Ćwiczenia praktyczne.
Oczekiwane
efekty:
a)
dziecko wie jak należy dbać o bezpieczeństwo własne i
innych;
b) wie, jak trzeba zachować się w sytuacji zagrożenia
i gdzie można otrzymać pomoc;
c) orientuje się w bezpiecznym poruszaniu się po
drogach i korzystaniu ze środków transportu;
d) próbuje samodzielnie i bezpiecznie
organizować sobie czas wolny w oddziale przedszkolnym i w domu
e) wie, gdzie można bawić się bezpiecznie, a
gdzie nie.
Zadanie V:
Wychowanie rodzinne, obywatelskie i
patriotyczne.
Cele:
a)
zapoznanie dzieci z obrazem flagi i godła Polski;
b)
utrwalanie nazwy miejscowości, w której mieszka dziecko
i w której znajduje się szkoła;
c)
utrwalanie imion i nazwisk osób z najbliższego
otoczenia dziecka;
d) zapoznanie
dzieci z tradycjami i historią szkoły oraz naszej miejscowości;
e)
kształtowanie u dzieci wrażliwości na piękno przyrody,
aby dbały o to co nas otacza;
f)
budzenie szacunku dla dorobku kulturowego narodu, dla
symboli narodowych.
Sposób realizacji:
a)
Przedstawienie dzieciom obrazu godła i flagi Polski.
b)
Zapoznanie z hymnem Polski.
c)
Przypominanie nazwy miejscowości, w której mieszka
dziecko.
d)
Systematycznie powtarzanie imion i nazwisk osób
bliskich dziecku.
e)
Zaznajamianie z miejscowymi instytucjami użyteczności
społecznej i omawianie ich podstawowych funkcji.
f)
Rozwijanie zainteresowania pięknem i bogactwem naszego
kraju, zwracanie uwagi na różnorodność regionów.
g)
Zaznajamianie z historią i tradycjami szkoły oraz naszej
miejscowości w nawiązaniu do legend i wspomnień mieszkańców.
h)
Kontynuowanie tradycji świątecznych: kolędowanie,
stroiki.
i)
Udział w uroczystościach szkolnych i środowiskowych
(Święto Niepodległości).
j)
Udział w akcji „Sprzątanie Świata”.
k)
Udział w Międzynarodowych Projektach: Międzynarodowy
Projekt Edukacyjny „Piękna Nasza Polska Cała”, Międzynarodowy Projekt
Czytelniczy „Magiczna moc bajek”.
l)
Podtrzymywanie tradycji szkoły: Dzień przedszkolaka,
Dzień Chłopaka, Święto Misia, Święto Szkoły, Dzień wiosny i inne.
Oczekiwane efekty:
a)
wymienia imiona i nazwiska osób bliskich, wie, gdzie
pracują;
b)
zna nazwę miejscowości, w której mieszka i w której
uczy się;
c)
wie, że mieszka w Polsce, a stolicą Polski jest
Warszawa;
d)
nazywa godło i flagę państwową;
e)
zna tradycje Szkoły i swojej miejscowości;
f)
potrafi wskazać zabytki w swojej miejscowości;
g)
zna instytucje pomagające człowiekowi w różnych
sytuacjach;
h)
przestrzega reguł obowiązujących w społeczności
dziecięcej.
Zadanie VI:
Uroczystości szkolne i przedszkolne.
Cele:
a)
Kształtowanie u dziecka prawidłowych zachowań podczas
uroczystości przedszkolnych i szkolnych;
b)
Kształtowanie u dziecka odporności emocjonalnej.
Sposób
realizacji:
a)
Pasowanie „zerówkowicza”– recytacja wierszy, śpiewanie
piosenek, pasowanie przez dyrektora szkoły na „zerówkowicza”.
b)
Koncert pieśni i piosenek patriotycznych – śpiewanie
piosenek patriotycznych.
c)
Dzień Babci i Dziadka - recytacja wierszy, śpiewanie
piosenek tematycznie związanych z babcią i dziadkiem, wręczenie wykonanych
własnoręcznie upominków, wspólny poczęstunek.
d)
„Bal Karnawałowy” - przygotowanie z rodzicami i dziećmi
kostiumów, konkursy, wspólne tańce młodszych i starszych dzieci, poczęstunek.
e)
Powitanie Wiosny- „palenie” Marzanny.
f)
Dzień Mamy i Taty- recytacja wierszy, śpiewanie
piosenek tematycznie związanych z mamą i tatą, wręczenie wykonanych
własnoręcznie upominków.
g)
Kiermasz szkolnych rozmaitości – recytacja wierszy,
śpiewanie piosenek poznanych w oddziale przedszkolnym.
h)
Prezentacja osiągnięć dzieci – recytacja wierszy i
piosenek (przedstawienie umiejętności dzieci).
i)
Zakończenie roku szkolnego - wręczenie dyplomów,
pożegnanie.
Oczekiwane efekty:
a)
bierze czynny udział w uroczystościach przedszkolnych i
szkolnych;
b)
chętnie recytuje wiersze oraz śpiewa piosenki;
c)
potrafi zachować się podczas uroczystości
przedszkolnych i szkolnych.
Zadanie VII:
Współpraca z rodzicami.
Cele:
a)
wpieranie rodziców w trudnych sytuacjach, wspólne
rozwiązywanie problemów;
b)
zachęcanie rodziców do czynnego udziału w
uroczystościach przedszkolnych, w wycieczkach oraz w życiu oddziału
przedszkolnego i szkoły;
c)
omówienie na zebraniu z rodzicami treści podstawy
programowej wychowania przedszkolnego, programu wychowawczo – profilaktycznego oraz
treści statutu szkoły dotyczących funkcjonowania oddziału przedszkolnego.
Sposób realizacji:
a)
Przybliżenie rodzicom treści podstawy programowej
wychowania przedszkolnego.
b)
Zapoznanie rodziców z dokumentacją szkolną: statut,
program wychowawczo - profilaktyczny.
c)
Pomoc w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka i
podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej.
d)
Wspólne rozwiązywanie trudności wychowawczych oraz
wspólna odpowiedzialność za rozwój dziecka i postępy w nauce (informacje o
sukcesach, niepowodzeniach, trudnościach).
e)
Udział rodziców w procesie dydaktycznym w charakterze
obserwatorów - organizowanie zajęć otwartych, podnoszenie kultury pedagogicznej
rodziców.
f) Zachęcanie
rodziców do wykonywania
drobnych czynności na rzecz oddziału przedszkolnego.
g) Udział rodziców w organizacji imprez
przedszkolnych i szkolnych.
h) Udział rodziców w organizacji
kiermaszu charytatywnego z przeznaczeniem na doposażenie oddziału
przedszkolnego w gry i zabawki edukacyjne.
Oczekiwane efekty:
a)
czynny udział rodziców w uroczystościach, wycieczkach,
akcjach charytatywnych;
b)
są otwarci na rady i sugestie nauczyciela;
c)
korzystanie z pomocy wychowawcy w rozwiązywaniu
problemów;
d)
korzystanie z pomocy specjalisty przy wczesnym wykryciu
zaburzeń u dziecka.
Plan
pracy oddziału przedszkolnego sześciolatków może być modyfikowany w czasie roku
szkolnego w zależności od potrzeb szkoły i oddziału przedszkolnego.
Opracowała Alina Zyra – wychowawca oddziału przedszkolnego
sześciolatków.