Alina Zyra – nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej
Cele podejmowanych działań:
- Kształtowanie pozytywnych relacji z rodzicami.
- Wspomaganie rodziców w procesie wychowania.
- Pomoc w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
- Wzbogacenie świadomości pedagogicznej i kompetencji rodziców w wybranych aspektach wychowania i kształcenia.
- Rozwijanie aktywnej współpracy ze szkołą.
Organizacja spotkań z rodzicami
- Spotkania organizacyjne.
- Zebrania ogólne.
- Spotkania indywidualne.
- Wybory do Rady Rodziców.
- Zapoznanie Rodziców z dokumentami regulującymi pracę szkoły.
- Informacja dotycząca oferty zajęć pozalekcyjnych dla uczniów.
- Informacja podsumowująca pracę szkoły za I i II semestr.
- Bieżąca informacja z zadań dydaktycznych i wychowawczych.
- Przekazywanie bieżących informacji dotyczących pracy wychowawczo - dydaktycznej w klasie.
- Wspólne rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji dotyczących organizacji życia w klasie.
- Zapoznanie z dokumentacją dotyczącą ucznia.
- Uzyskanie oświadczeń rodziców na: uczestnictwo w zajęciach pozalekcyjnych, przetwarzanie danych osobowych oraz wykorzystanie wizerunku, wycieczki
Pedagogizacja rodziców
- Ekspozycja prac plastycznych i wszelkich wytworów dziecięcej twórczości.
- Informowanie rodziców o postępach dziecka w nauce i zachowaniu.
- Spotkania ze specjalistami z różnych dziedzin w celu wzbogacenia wiedzy rodziców.
- Pogadanki i prelekcje dla rodziców przygotowane przez nauczyciela.
- Spotkania z zaproszonymi gośćmi.
- Zapoznanie rodziców z zasadami dotyczącymi zdrowia i bezpieczeństwa dzieci obowiązującymi w szkole oraz wszelkimi procedurami opracowanymi dla potrzeb szkoły.
- Rozwiązywanie zaistniałych problemów wychowawczych.
- Udzielanie porad rodzicom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
- Informowanie rodziców o sposobie prowadzenia diagnozy potrzeb i możliwości dzieci oraz diagnozie gotowości szkolnej u progu klasy pierwszej.
- Przekazywanie rodzicom wyników diagnozy dzieci.
- Informowanie rodziców o wynikach testów kompetencji.
Współpraca z rodzicami
- Prowadzenie zajęć otwartych, obserwacja dzieci na tle klasy.
- Konsultacje z nauczycielem, rozmowy indywidualne.
- Przekazywanie informacji na temat aktywności własnej dziecka.
- Zaangażowanie rodziców w prace na rzecz szkoły: gromadzenie materiałów do kącików tematycznych, pomoc w przygotowaniu rekwizytów do uroczystości, pomoc w wykonaniu strojów, sponsoring.
- Rozpoznawanie warunków życia i sytuacji domowej uczniów.
- Zapoznanie rodziców z harmonogramem uroczystości szkolnych.
- Pomoc rodziców w organizację imprez, festynów i uroczystości szkolnych.
- Organizacja i uczestniczenie rodziców w wycieczkach dydaktycznych i rekreacyjnych i imprezach okolicznościowych propagujących aktywność ruchową dziecka.
- Angażowanie się rodziców na zasadzie partnerstwa w działania podejmowane przez szkołę.
- Pełnienie przez rodziców roli inicjatorów, pośredników i koordynatorów działań dotyczących współpracy szkoły ze środowiskiem lokalnym.
- Pomoc rodziców w spotkaniach dzieci ze służbami ochrony, bezpieczeństwa: straż pożarna, policja.
- Udział rodziców w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”.
- Badania ankietowe dotyczące bezpieczeństwa ucznia w szkole, oczekiwań rodziców w stosunku do wychowawcy, do szkoły oraz na potrzeby ewaluacji wewnętrznej.
Wspieranie rozwoju dziecka zdolnego i z dysfunkcjami
- Rozwijanie kontaktów indywidualnych z rodzicami dzieci zdolnych i z dysfunkcjami.
- Pomoc rodziców w organizacji konkursów plastycznych, muzycznych i recytatorskich w szkole i poza nią, celem wspierania aktywności twórczej dzieci.
- Stworzenie możliwości maksymalnego rozwoju zainteresowań i uzdolnień dzieci poprzez udostępnienie szerokiej oferty zajęć dodatkowych.
- Opiniowanie osiągnięć dzieci przez rodziców oraz rozwijanie zainteresowań i uzdolnień dzieci.
- Kontynuowanie współpracy z instytucjami kulturalnymi wpływającymi na rozwijanie umiejętności i uzdolnień uczniów.
- Ukierunkowanie rodziców na pracę z dzieckiem.
- Przekazywanie przez rodziców informacji dotyczących możliwości osiągnięcia wspólnych, ujednoliconych celów edukacyjnych.
- Wzbogacanie świadomości pedagogicznej i kompetencji rodziców w wybranych aspektach wychowania i kształcenia.
- Rozwijanie kontaktów indywidualnych z rodzicami dzieci w związku z prowadzoną diagnozą. Prowadzenie konsultacji indywidualnych z rodzicami w sprawie dojrzałości szkolnej.
Udział rodziców w propagowaniu zdrowego stylu życia (sport, rekreacja, odżywianie)
- Udział rodziców w akcjach prozdrowotnych.
- Udział rodziców w organizowanych formach aktywności ruchowych: wycieczki, wyjazdy.
- Udział rodziców w programach edukacyjnych na temat zdrowia.
- Włączanie rodziców w organizację rozgrywek sportowych np. z okazji Dnia Dziecka, Dnia Rodziny.
- Pomoc rodziców w organizację warsztatów pierwszej pomocy przedmedycznej.
- Organizowanie ciekawych form teatralnych dla dzieci o tematyce zdrowia i bezpieczeństwa.