Plan współpracy z rodzicami na rok szkolny 2024/2025

Plan współpracy z rodzicami na rok szkolny 2024/2025


Alina Zyra – nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej

Cele podejmowanych działań:
  • Kształtowanie pozytywnych relacji z rodzicami.
  • Wspomaganie rodziców w procesie wychowania.
  • Pomoc w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
  • Wzbogacenie świadomości pedagogicznej i kompetencji rodziców w wybranych aspektach wychowania i kształcenia.
  • Rozwijanie aktywnej współpracy ze szkołą. 
Organizacja spotkań z rodzicami 
  • Spotkania organizacyjne.
  • Zebrania ogólne.
  • Spotkania indywidualne.
  • Wybory do Rady Rodziców.
  • Zapoznanie Rodziców z dokumentami regulującymi pracę szkoły.
  • Informacja dotycząca oferty zajęć pozalekcyjnych dla uczniów.
  • Informacja podsumowująca pracę szkoły za I i II semestr.
  • Bieżąca informacja z zadań dydaktycznych i wychowawczych.
  • Przekazywanie bieżących informacji dotyczących pracy wychowawczo - dydaktycznej w klasie.
  • Wspólne rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji dotyczących organizacji życia w klasie.
  • Zapoznanie z dokumentacją dotyczącą ucznia.
  • Uzyskanie oświadczeń rodziców na: uczestnictwo w zajęciach pozalekcyjnych, przetwarzanie danych osobowych oraz wykorzystanie wizerunku, wycieczki
Pedagogizacja rodziców
  • Ekspozycja prac plastycznych i wszelkich  wytworów dziecięcej twórczości.
  • Informowanie rodziców o postępach dziecka w nauce i zachowaniu.
  • Spotkania ze specjalistami z różnych dziedzin w celu wzbogacenia wiedzy rodziców.
  • Pogadanki i prelekcje dla rodziców przygotowane przez nauczyciela.
  • Spotkania z zaproszonymi gośćmi.
  • Zapoznanie rodziców z zasadami dotyczącymi zdrowia i bezpieczeństwa dzieci obowiązującymi w szkole oraz wszelkimi procedurami opracowanymi dla potrzeb szkoły.
  • Rozwiązywanie zaistniałych  problemów wychowawczych.
  • Udzielanie porad rodzicom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
  • Informowanie rodziców o sposobie prowadzenia diagnozy potrzeb i możliwości dzieci oraz diagnozie gotowości szkolnej u progu klasy pierwszej.
  • Przekazywanie rodzicom wyników diagnozy dzieci.
  • Informowanie rodziców o wynikach testów kompetencji.
Współpraca   z rodzicami
  • Prowadzenie zajęć otwartych,  obserwacja dzieci na tle klasy.
  • Konsultacje z nauczycielem, rozmowy indywidualne.
  • Przekazywanie informacji na temat aktywności własnej dziecka.
  • Zaangażowanie rodziców w prace na rzecz szkoły: gromadzenie materiałów do kącików tematycznych, pomoc w przygotowaniu rekwizytów do  uroczystości, pomoc w wykonaniu  strojów, sponsoring.
  • Rozpoznawanie warunków życia i sytuacji domowej uczniów.
  • Zapoznanie rodziców z harmonogramem uroczystości szkolnych.
  • Pomoc rodziców w organizację imprez, festynów i uroczystości szkolnych.
  • Organizacja i uczestniczenie rodziców w wycieczkach dydaktycznych i rekreacyjnych i imprezach okolicznościowych propagujących aktywność ruchową dziecka.
  • Angażowanie się rodziców na zasadzie partnerstwa w działania podejmowane przez szkołę.
  • Pełnienie przez rodziców roli inicjatorów, pośredników i koordynatorów działań dotyczących współpracy szkoły ze środowiskiem lokalnym.
  • Pomoc rodziców w spotkaniach dzieci ze służbami ochrony, bezpieczeństwa: straż pożarna, policja.
  • Udział rodziców w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”.
  • Badania ankietowe dotyczące bezpieczeństwa ucznia w szkole, oczekiwań rodziców w stosunku do wychowawcy, do szkoły oraz na potrzeby ewaluacji wewnętrznej.
Wspieranie rozwoju dziecka zdolnego i z dysfunkcjami   
  • Rozwijanie kontaktów indywidualnych z rodzicami dzieci zdolnych i z dysfunkcjami.
  • Pomoc rodziców w organizacji konkursów plastycznych, muzycznych i recytatorskich w szkole i poza nią, celem wspierania aktywności twórczej dzieci.
  • Stworzenie możliwości maksymalnego rozwoju zainteresowań i uzdolnień dzieci poprzez udostępnienie szerokiej oferty zajęć dodatkowych.
  • Opiniowanie osiągnięć dzieci przez rodziców oraz rozwijanie zainteresowań i uzdolnień dzieci.
  • Kontynuowanie współpracy z instytucjami kulturalnymi wpływającymi na rozwijanie umiejętności i uzdolnień uczniów.
  • Ukierunkowanie rodziców na pracę z dzieckiem. 
  • Przekazywanie przez rodziców informacji dotyczących możliwości osiągnięcia wspólnych, ujednoliconych celów edukacyjnych.
  • Wzbogacanie świadomości pedagogicznej i kompetencji rodziców w wybranych aspektach wychowania i kształcenia.
  • Rozwijanie kontaktów indywidualnych z rodzicami dzieci w związku z prowadzoną diagnozą. Prowadzenie konsultacji indywidualnych z rodzicami w sprawie dojrzałości szkolnej.
Udział rodziców w propagowaniu zdrowego stylu życia (sport, rekreacja, odżywianie)       
  • Udział rodziców w akcjach prozdrowotnych.
  • Udział rodziców w organizowanych formach aktywności ruchowych: wycieczki, wyjazdy.
  • Udział rodziców w programach edukacyjnych na temat zdrowia.
  • Włączanie rodziców w organizację rozgrywek sportowych np. z okazji Dnia Dziecka, Dnia Rodziny.
  • Pomoc rodziców w organizację warsztatów pierwszej pomocy przedmedycznej.
  • Organizowanie ciekawych form teatralnych dla dzieci o tematyce zdrowia i bezpieczeństwa.
Opracowała Alina Zyra – nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej.