W
styczniu przedszkolaki rozmawiały o niepełnosprawnościach. Obejrzały
wzruszający film o niepełnosprawności ruchowej i umysłowej chłopca, z którym
zaprzyjaźniła się dziewczynka o dobrym sercu. Każdego dnia poświęcała chłopcu swój
wolny czas, aby zabierać go na spacer i organizować mu zabawę.
Maluchy
poznały też serię bajek o niepełnosprawności „Bajki bez barier”.
Bajką
„Hubek, kubek, wstążka” wychowawczyni wprowadziła dzieci w świat Hubka
- rówieśnika z zespołem Aspergera. Dzieci
poznały Hubka, który swoim zachowaniem zaskakiwał i intrygował dzieci. Chłopiec
miał niezwykłą pamięć, o Tytanicu wiedział więcej niż Kapitan, ale nie rozumiał,
co znaczy mieć dwie lewe ręce.
„Żywe srebro”
to bajka, która wprowadziła dzieci w świat rówieśnika z ADHD. Hania to
dziewczynka pełna energii. Bieganie, huśtanie, wspinanie się na drzewa i drabinki
to jest to, co lubiła najbardziej. Jednak dziewczynka często działała szybciej
niż myślała i przez to często wpadała w kłopoty. Wokół niej ciągle panował rozgardiasz i bałagan.
„Czarodziejka”
wprowadziła dzieci w świat rówieśnika z autyzmem. Kaja poruszała się tylko w takich
miejscach, które dobrze znała. Zawsze zachowywała się tak samo. Wykonywała te same czynności. Nie lubiła zmian.
Bajka
„Dziewczynka z okna” wprowadziła
dzieci w świat Asi, która zmagała się z chorobą przewlekłą – astmą.
„Ślimak” to bajka, która wprowadziła dzieci w świat
niedosłyszącego Krzysia.
Rozmawiając o ludziach słabo słyszących, dzieci nauczyły się piosenki ,,Budujemy ciszę".
Dzieci
poznając „Bajki bez barier”, opowiadały też o osobach niepełnosprawnych w swoim
otoczeniu.
Na
podstawie oglądanych filmów i czytanych bajek wykonały prace plastyczne
o tematyce niepełnoprawności. Opowiadały, w jaki sposób mogłyby dotrzeć do osób
niepełnosprawnych. Z wykonanych prac stworzono książkę "Niepełnosprawni są wśród nas".